Direktlänk till inlägg 16 mars 2015

Ny vecka, nya tag!

Av Jess - 16 mars 2015 06:38

God morgon!

Nu är det måndag igen och en fräch start på en vecka. Helgen har gått lite för fort tycker jag, men så är det väl alltid! Susann har åt till jobbet, maken, Diddi och Nanna sover ännu. Maken är ledig idag då han jobbade i helgen! Jag har sovit som en kratta inatt, börjar tyvärr bli en vana igen. Blir så less för jag vill sova men bara gilla läget, det vänder när det minska med denna pollen som exploderar nu. Fryser som en tok gör jag också men det gör jag ju pga min vikt, som dessutom nu är tillbaka på 52 kg igen. Middagarna denna helg har varit helt vegetariska och middagen igår var faktiskt helg vegansk, det är faktist kul att hela familjen provat maten och det var bara Diddi som hade lite invändningar. För er som nu ev tror att jag försöker få familjen att bli vegetarianer så kan jag tala om att så är inte fallet, det bara blev så i helgen då jag faktikst var egoist och inte ORKADE göra fler maträtter bara för att alla ska vara 100% nöjda, jag tänkte på MIG själv för en gångs skull. Idag blir det maken som gör mat då jag går i skolan fram till kl 18, tur det blev matlådor över från igår så jag har nåt när jag kommer hem. Provade anamas korv igår till lunch och nja det var inte äcklig men inte så god heller,men med bra tillbehör är den helt ok, fick i mig en halv tillsammans med 2 msk hemgjord potatismos,vitlöksgegga och lite senap. 

Har börjat fundera på vad jag ska bjuda på när jag fyller år, till dem som ev kommer med andra ord. Att det blir laktosfritt är helt klart men frågan är vad jag ska bjuda på. Funderar på att göra en exotisk fruktsallad med kokosgrädde och nån kaka, sen är frågan om jag ska på prov göra allt veganskt, nej jag är inte vegan men tycker om att prova lite. Tro inte jag skulle klara av att bli vegan men beundrar dem som är det. Nej nu ska jag väcka vovvarna och dra ut dem en sväng innan Diddi ska väckas och ta sig upp för en skoldag. Ha en bra dag alla och var rädd om varandra!

 
 
Ingen bild

Mary

16 mars 2015 22:52

Har en kompis vars son inte kan äta laktos så jag har gjort lite olika fikabröd som blivit riktigt bra. Lite som en utmaning att ändra och få det bra:) sedan är det mycket trevligare om alla kan äta samma. Tänkte jag kunde dela med mig lite till dig. Det jag gjort är bla Moccarutor ur sju sorters kakor fast de heter nog snoddas där bytt smör mot laktosfritt margarin kör kaffe istället för mjölk i smeten dubblar glasyren och så på med kokos. Sedan rulltårtan i samma bok tar vatten istället för mjölk märks ingen skillnad brukar ha lite olika sylt beroende på vad jag har hemma. Sedan skär jag skivor och har på kokosgrädde och burkfrukt. Margits vinbärskaka http://www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Just-nu/Inlagg/?BlogEntry=10238 byter smör mot rapsolja märks ingen skillnad. Sedan brukar jag göra chokladbollar med laktosfritt margarin går utmärkt. Sedan kom jag på att jag har ett recept på mumsmums fast i långpanna som sedan skärs i rutor och rullas i kokos och kakao och kokoskakor om du vill ha bara och säga till. Du får gärna skriva vad du hittar på för något kan behöva lite nytt att bjuda på:)

Jess

17 mars 2015 05:43

Tack för dina tips Mary.
Jag ska dela med mig av det jag gör jag lovar.
Måste ju ha laktosfritt åt både mig och yngsta dottern samt att mitt ena brorsbarn är laktosintolerant.

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jess - 6 juni 2016 10:02

Ja, så blir det. Jag lägger ner bloggen, varken orkar eller har tid med den. Eller rättare sagt jag har tröttnat, vem vet kanske jag skaffar/skaffat en annan. Jag hoppas ni alla som följt mig får ett bra fortsatt liv. Tack för mig    ...

Av Jess - 24 maj 2016 07:16

God morgon där ute! Idag blir en heldag i skolan med studiegruppen. Igår var jag på info/utbildning för vikarier inom Gävle omvårdnad. En del bra och matnyttigt men även en del helt onödigt.  Har suttit och retat upp mig på en del människor fast ...

Av Jess - 22 maj 2016 11:35

  Igår var jag och jobbade kort tur på mitt absoluta favorit ställe. Stortrivs där med både de boende och med otroligt trevliga kollegor. Önskade att jag fick mer tid där, det kanske blir så det visar sig.   Jag har haft svårt för att sitta vid...

Av Jess - 18 maj 2016 10:32

God förmiddag. Idag är jag smått frustrerad vilket gör att mitt inlägg inte hänger ihop som det bör skulle jag tro. Men eftersom detta är min blogg så får ni ta det helt enkelt. Psykiatrin idag är i mina ögon under all kritik. Dock är det inte pers...

Av Jess - 11 maj 2016 11:28

Dagarna går och skolan är snart inne på sista kursen före sommaren. På jobbfronten är det helt ok, lite val hit och dit med mera men det löser sig. Sen så har jag helt tappat träningen på det sätt jag ville ha så idag har jag dels pluggat men även pl...

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards