Alla inlägg under april 2016

Av Jess - 21 april 2016 08:42

God morgon där ute!

Har oplanerat ledigt idag, ska plugga och försöka få lite ordning här hemma, Det märks att jag jobbar långa pass när jag jobbar för det syns här hemma, även om de här hemma försöker hålla efter. Har tränat en sväng och varit ner till tvättstugan för att sätta upp tvättid, det var inte det lättaste kan jag säga, att få tid alltså. Visst har det sin charm att ha egen tvättmaskin men fördelen att tvätta i tvättstugan är att allt blir klart på en gång och så är det gjort. Våran tvättmaskin har gjort sitt och förhoppningsvis kan vi snart få iväg den till tippen så den slipper ta sån plats i badrummet. Ska även försöka planera om Diddis rum och försöka få tag i en billig 140 säng ( eller en 120) med sängram mm, ska göra om på hennes rum. Det kan bli intressant då hon är en bestämd lite fröken som vill ha på ett visst sätt. Hennes rum är väldigt svårt att möblera då det är L format och smalt. Ska försöka komma iväg och köpa resårbottnar till Nanna också, hon har fått sängram från Ninna när hon flyttade upp till Hörnösand. Så det är en del pågång här hemma, ska även göra om lite och så behöver vi köpa ny soffa och köksstolar. Nej, nu måste jag sätta fart så nåt blir gjort, först ska jag sätta mig och GAF skatta några fall innan jag ger mig på övriga saker här hemma. Ha en bra dag gott folk coh var rädd om varandra! 

Av Jess - 14 april 2016 08:07

God morgon.

LIAn fortsätter och det känns bättre och bättre. Igår fick jag gå med på en basutbildning i hot och våld i nära relationer, väldigt intressant måste jag säga. Många saker man inte tänker på och saker man tar förgivet. Jag håller tummarna att jag även får gå en utbilndning som är nästa vecka med. Förutom LIAn så pluggar jag på som vanligt och försöker hinna med hemmet vilket inte går så bra. Tvätten är astronomiskt stor och jag måste nog boka tvättstugan om jag ska hinna få undan den, får gå förbi och boka när jag ska iväg till LIAn. Idag blir det ett pass från 10 till 23, ska även smita iväg och göra min 2års kontroll. Jisses, det är snart 2 år sedan jag gjorde min GPB, ångrar inte en sekund att jag gjorde den trots de problem jag fick i samband med den. Jag mår hur bra som helst, visst jag har mer värk i lederna periodvis men det kan jag leva med. Nej, nu göra klart och sedan iväg... Ha en bra dag alla och var rädda om varandra!

Av Jess - 12 april 2016 11:25

God förmiddag!

Idag är det verkligen vår ute, vovvarna har vårkänslor liksom jag. Har lagat mat så maken slipper göra middag efter jobbet. Plugga och matlagning funkar bra, blir två flugor i en smäll liksom. Jag har mer eller mindre bara kvällar på min LIA, det är ganska långa pass men det är kul. Visst känns det lite att man inte får tid med familjen på de dagar jag är på LIAn men det är sånt man får ta helt enkelt, det är ju under en tidsbegränsad tid bara som tur är. Inser att det dock blir lite svårt för mig att göra LIA rapporten då det vi ska göra inte funkra på det stället jag är, eller rättare sagt ALLA är friska helt enkelt. Men jag får göra det bästa av det hela samt rådgöra med mina lärare hur jag ska göra i stället. 

Sen jag började använda min "nya" mobil som bara har sms funktion och ringfunktion så är den himla tyst   , ganska skönt faktiskt, samt att jag slipper alla jädrans försäljare. Dock har jag inte fått ordning på smsandet , det tar tre fyra gånger längre tid att smsa pga att jag inte har T9 eller något sådant. Tja, skönt är det i alla fall måste jag medge, det jag kan sakna är att ha musik, jag har tillgng till radio dock. Nej, nu rasta vovvar sen göra mig klar för LIA, slutar 23 i kväll så det är förmodligen bara Nanna vaken när jag kommer hem. Ha en bra dag och var rädd om varandra.

LIA

Av Jess - 8 april 2016 08:12

Dagarna går och jag hoppas att min LIA blir bättre, just nu känns det lite sådär. Visst kan det vara så att det är ovana att ha elever men lite mer engagemang skulle inte skada. Jag har två handledare och de är helt olika, vilket kan vara bra men att bli lämnad ensam långa stunder är inte optimalt kan jag tycka. Jaja, så ka det vara. I övrigt så trivs jag där jag är, trevliga boende och trevlig personal. Det är långa pass men det gör mig inget, det gör att jag får mer och bättre tid att plugga. 

Idag kommer Ninna hem över helgen vilket ska bli trevligt, sen vette katten när man får se henne igen. Känns lite jobbigt att hon bor så långt bort med så är det. Nej, nu måste jag setill att få allt gjort innan jag ska iväg på min LIA. Ha en bra dag och var rädd om varandra.

Av Jess - 5 april 2016 09:38

God morgon!

Det här med skola är inte en helt lätt sak. Ena dottern kommer att gå om sista året på grundskolan då hon saknar en hel del betyg, genom att gå om får hon en chans att få betyg i alla ämnen. Hon går i en AS klass med få elever vilket är guld värt. Men sen när det kommer till gymnasiet och vad som finns för unga med speciella behov så bor vi helt fel. Här finns INGET för de unga som behöver extra stöd, det finns endast en klass, förvisso kan eleverna gå ut i ett "vanligt" program men det klarar inte alla och en av dem är vår yngsta. Var på samverkans möte igår med Hab och skolan, blev ett bra möte och det verkar lovande. Vi har pratat en del om olika skolformer och vad det kan innebära med yngsta och jag tror hon förstår att det kan innebära att hon bor borta i veckorna om skolan inte ligger i närheten. Nu kommer det ju till det svåra, att få koll på vilka skolor det finns och hur allt går till. Så har ni nå tips på bra skola och som har en bra skolform och stöd så dela gärna med er. Jag behöver all hjälp jag kan få för att få ett hum om vad som finns och vart. Det är inte lätt att vara förälder samtidigt som man måste ha koll på alla rättigheter mm, det gäller alla föräldrar men jag tror att vi som har barn med funktionsnedsättning har det lite tuffare många gånger. 

Nej, nu är det dags att ta tag i hemmet innan jag ska ivägpå LIA, jobbar ända till 23 ikväll! Ha en bra dag och var rädd om varandra.

Av Jess - 3 april 2016 07:45

God morgon där ute!

Det känns i mammahjärtat nu kan jag säga, men så är det att vara förälder. Äldsta dottern har nu tagit sitt bohag och flyttat många många mil upp i landet.Flyttlasset gick igår,det var maken, pappa, Ninna och hennes pojkvän Johan som åkte. Katterna hade klarat den långa resan bra. Fick lite bilder av maken på hur lägenheten ser ut och det verkar vara en himla fin lägenhet samt att den ligger mysigt och centralt. Helgen som kommer såkommer Ninna "hem" och ska röja och så i lägenheten hon har här så den kan städas ur och så. 

Jag har ju LIA igen och denna gång är jag på ett flyktingboende för ensamkommande ungdomar, dessutom ligger denna LIA plats lite mer tillgängligt än min förra. Det är enkelt att ta sig dit oavsett dag eller tid på dygnet. Sommarjobb har jag så jag kan vara lugn för att ha inkomst över sommaren, funderar starkt på att inte söka studielån för höstterminen men vårterminen nästa år har jag inget val, om jag inte skulle ha turen att vinna pengar då   . Jag har nästa vår hela 17 veckor LIA så jobba extra blir svårt samt att det förmodligen ska göras en stor vetenskaplig uppsats till slutexamen. Så jobba extra är inget att tänka på skulle jag tro. 

Vi har köpt ny bil, en audi, dock tycker jag den är läskigt stor men det är en automat som jag vill ha. Dock kommer jag nog hålla mig till forden till en början även om jag inte kommer överens med växlingarna än   . Har gett mig den på att när denna termin är över så ska jag plugga stenhårt och köra massor så lappen är klar när höstterminen startar. Det underlättar en himla massa kan jag säga, men jag har som sagt lite skräck fortfarande över att köra, det ger sig hoppas jag. Problemen är ( som för många antar jag) motorstop vid tex rödlysen och den där förbenade femte växeln som jag nästan aldrig får i av någon anledning. ( På forden ska jag väl tillägga) Jag når inte riktigtsamt att jag inte har tekninken, skulle vilja ha en väg som är långoch helt trafikfri för att träna just växling och rödlysen liksom. Jaja, jag ska ha den där lappen så är det bara! 

I morgon så ska jag på samverkansmöte med Diddis skola och Hab, ska bli spännande och förhoppningsvis givande. 

Nej, nu ska jag lägga lergrytan i blöt sen iväg och träna lite. Ha en bra dag ni som kikar i och var rädd om varandra.

 

Av Jess - 1 april 2016 10:00

Detta eviga med näring och träning kan driva vem som helst till vansinne. En del människor är värre än andra, så är det och kommer alltid att vara. Det som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig. Att anse att ens egen väg är den enda och att man vet och kan det absolut bästa är i mina ögon helt vansinnigt fel. Sen måste man ha i åtanke att alla inte har råd att gå på gym eller andra sportanläggningar. Träning behöver inte kosta pengar! Jag kan säga att jag har provat olika ställen med olika prisklasser och min syn på dessa ställen är att ju dyrare ställen ju mer image och spel, mindre glädje helt enkelt. För att inte prata om att inte passa in i grupperna, detta är min upplevelse vilket betyder att det inte behöver vara så för andra. Det stället som passade mig bäst både pengamässigt och där jag kände att jag dög som den jag är var det billigaste stället. Idag dock tränar jag helt på egen hand och helt gratis, jag saknar delvis att träna i grupp men för mig är det en kostnads fråga som lett till att jag tränar för egen maskin. Sen denna hysteri om hur och vad man ska äta, den har spårat ur helt! Även här är det individuellt, man ska äta av det man vill, dock i måttliga mängder. Sen att man kan dela med sig av tips mm är bra. Har insett att en del som tränar mycket (en del tränar för mycket, nu pratar jag om hur man låter träningen styra ens liv) mer än vad som är sunt. Ja, jag kan träna 2 pass per dag, ett på morgonen och ett på eftermiddagen/kvällen. Då består ena passet av muskelträning max 1 timme och det andra passet består av joggning eller pw. Men jag kan även vara träningsfri då och då för att det helt enkelt inte fungerar med det runt omkring. För mig är familjen det allra viktigaste, inget annat får komma i vägen för det. En del tränar och får kanon resultat vilket är bra men sen när man tittar efter på vilket sätt de lever så inser man ganska snabbt att det är en fasad som en dag kommer att rämna och då kommer det otrevliga konsekvenserna. Ja, nu har jag pekpinnar jag vet, men som jag påpekat innan så har vi alla olika sätt att se saker på. Det viktigaste är iaf att man inte prackar på andra sitt egna, man kan vurma för det, men inte tvinga och fördöma. Många är snabba på att säga att det sättet de lever på är det bästa, tänk om, tänk rätt. Mitt sätt att leva fungerar för mig, för dig är det kanske helt fel. Jag delar gärna med mig av det som fungerar för mig men är väl medveten om att det är just för mig det fungerar, kanske för dig med men det är inte säkert.

Dela gärna med er av hur ni ser på träning/motion och näring samt vad ni tycker är viktigt i er vardag.

Var rädd om er och ta vara på dagen.

Av Jess - 1 april 2016 07:51

God morgon.

Nu är det ett tag sedan jag var här och det beror på lite olika saker. Funderar på om jag ska fortsätta blogga här ( ja igen kommer de tankarna) eller om jag ska återgå till att skriva dagbok för hand. Känner att jag behöver lite ombyte men ändå inte. Vi får se vad som händer helt enkelt.

Jag har gjort om lite färgmässigt och kommer leka lite mer tills jag känner om jag kommer vara kvar eller inte. 

Vad har hänt sedan sist? Tja, en hel del vilket jag inte orkar eller förmår mig att skriva. Det har inte hänt nå tråkiga saker utan jag orkar bara inte rabbla   . Lite frågor till er som läser. Vill ni att jag fortsätter att skriva? Är det något ni vill att jag gör annorlunda? Ska jag fortsätta som innan? Tips mottages gärna.

Ha en bra dag och var rädd om varandra.

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards