Alla inlägg under januari 2016

Av Jess - 30 januari 2016 17:52

Lite tid mycke plugg, ja så är det att vara student. Men snart har jag besvarat alla frågorna, har ca 10 kvar sen så. Idag är alla flickor hemma och jag hade gjort pastasallad, maken är och "spelar" hockey med sitt jobb. Hoppas han slipper åka blåljus buss bara   . Jag har nu sagt upp mitt mobilabonnemang och det försvinner i april. Så av er som jag känner som läser min blogg kan ju hojta om ni vill ha det nya numret sen. Snart så har jag gjort mig av med det mesta som jag faktiskt inte behöver. Sitter väldigt lite vid nätet och det har i sin tur medfört en MASSA bra saker. Jo, just det, jag har fått en hel del intresanta erbjudanden om att vara vikarie, det är sandviken och hofors som hört av sig, även gävle men där vet ja inte om jag är så intresserad av att vara, men  allt beror på vad det är. Det som är gemensamt är att allt är inom psykiatri vilket jag är glad för.

Var rädd om varandra och behandla andra som du själv vill bli behandlad!

Av Jess - 27 januari 2016 08:21

Ja, nog är det halt ute, såg ut som Bambi på hal is när jag rastade hundarna på morgonen. Satte mig på baken och blev himla blöt , hundarna tyckte nog att det var kul när jag kravlade runt på marken   . Diddi är i skolan och jag ska snart sätta mig och göra det sista på frågorna så att det bara är att plugga in dem sen, jag har nån vecka på mig attfå dem att sitta fast. Ska ju tillbaka till Säter i slutet av februari och då blir det 4 dagar som kommer innehålla storprov och fem föreläsningar, så jag kommer vara skapligt trött när jag kommer hem. 

I går var jag på komvux med studiegruppen och pluggade, sen åkte jag och mötte upp Diddi vid sin skola för att ta bussen till hab. Blidde sammanlagt 7 olika bussar den dagen för mig. Det kan vara svårt för mina två yngsta att åka buss om det är mycket folk, de blir stressade och får ångest. Till hab var det inga problem men hem från hab var just vid den tiden de flesta ska åka hem från skolor och arbete, men det gick även om nu Diddi blev oerhört stressad, hon var himla duktig. Nästa vecka ska hon tll hab igen och då ska det göras upp en ny årsplan. Sen så har hon gjort dyslexiutredningen och den visar på stora svårigheter och att det är väldigt komplexa problem men hon kan inte få en dyslexidiagnos då hon behöver göra utredning av mognad och begåvning för att se om det är som det ska, samt att mnga av de komplexa svårigheterna är AS betingade. Jag var till EDV med Nanna i måndags och hon ska dit igen på torsdag. Är så glad att det går åt rätt håll för båda tjejerna, nu får vi hlla tummar och tår att Nanna snart får en lägenhet här i kring så att hon kan börja leva fullt ut. Men det är VÄLDIGT svårt att få tag i en lägenhet men ska dem som ger sig   Nej, nu gott folk ska jag ta tag i studierna för att få det klart. Var rädd om varandra och var försiktig i halkan.

Av Jess - 24 januari 2016 20:08

Ja det gör ju det. Jag har inte bloggat på ett bra tag och det är dels pga att jag inte haft lust men även för att jag inte ansett att den tid jag spenderat vid datorn skulle gå till annat än studier, fast jag har kollat mailen samt FB nån gång  då och då. Tror jag sammanlagt suttit vid nätet åtta nio timmar sen jag bloggade sist. Men jag kommer nog komma med inlägg en gång per dag men det ser ni ju isof. Nu har jag inte tid med detta utan ska kasta mig i duschen och sen ner i soffan och titta på nåt med maken. Var rädd om varandra där ute.

Av Jess - 9 januari 2016 08:20

God morgon i vinterlandet!

Blev väckt av Lucky som tyckte att nu måste han bara ut. Kravlade mig ur sängen med värkande kropp och knopp. Fördelen med vinter är att jag kan hoppa i vinterkläderna utan att ta av mig pyjamasen   . När jag och hundarna kom ut så möttes vi av massor med snö!!! Det var så vackert och så tyst, Iris fick frispel och for runt som en skållad mullvad medans Lucky mest försökte undvika att få snö på sig, han är en lite diva min gobit   . Vi var ute och röjde runt ett tag sedan behövde jag hem för att min skalle och mina leder skrek att dem ville ha värme. Iris var nöjd och kastade i sig maten, Lucky åt som vanlig med finess. Tänk att de är så väldigt olika i sin personlighet, det är himla charmigt. 

Idag ska vi ha familjemiddag i form av  tacos, ovanligt att vi äter det när alla är samlade, jag äter det dock inte. Det är bäst att passa på för snart flyttar Ninna ända till Härnösand och då får man vara glad om man träffas mer än 3 gånger per år. Barnen blir ju som sagt stora och tja jag får väl inse att jag blir äldre   . Nej nu ska tant dricka mer kaffe innan hon skrämmer upp de två små och maken så vi kommer iväg och handlar lite, det är ju lördag och barnen vill ha lördagsgodis! Ha en bra dag och njut av snön , samt var rädd om varandra.

Av Jess - 8 januari 2016 13:54

Nu får dagarna går fort för jag längtar tills jag ska till Säter och skolan igen. Denna gång blir det inte bara sitta i skolbänken utan även 2 dagars utbildning, ena dagen är det HRL och metodövningar och den andra så ska vi har terma utbildning. Det ska bli otroligt intressant och spännande. Jag skulle vilja ha mer praktiska delar dock men teori är också väldigt viktigt. Sen ska det bli himla kul att träffa hela klassen igen, det är något visst med att studera   . Har börjat läsa en del i den kurs vi ska börja med den 18 januari, den verkar VÄLDIGT intressant och spännande. Känner mig som ett barnpå julafton kan jag säga. Terma utbildningen ser jag mest fram emot även om de två andra sakerna också är intressanta och lärorika men just terma delen är väldigt intressant, har bara läst om den och hört folk prata om den. 

Nej nog om detta, nu måste jag fortsätta galenskaperna här hemma. Bäst att passa på att ta Diddis rum nu när hon är med sin kontakperson en stund. Ha det bra alla.

Av Jess - 8 januari 2016 07:39

God morgon.

Det är betydligt mildare ute idag än det var igår morse. Idag är det bara 12,5 minus, fördelen är dels att hundarna inte krampar i tassarna så fort samt att det inte gör ont i hela mig idag när jag är ute. Det får gärna ligga runt tio minus och komma lite mer snö. 

Min make skämmer bort mig så jag får dåligt samvete, visst jag blir överlycklig att ha kläder jag trivs i och känner mig bekväm i. Igår fick jag en snygg tröja med långa ärmar, förvisso i spets så varm är den inte direk, en kofta med huva,tshirt, knästrumpor samt två axelbandslösa bhar. Snart har jag en komplett garderob som jag är bekväm i, har sparat några " vanliga" kläder som jag kan ha när jag jobbar men har även en del av min nya garderob jag kan ha då. Letar forfarande ett enkelt mönster på en långklänning som jag kan sy själv, då kan jag sy flera i lite olika matrial.

Idag ska jag koncentrera mig på hemmet och dona. Ska planera matsedel och lägga upp hur nästa vecka ska se ut då jag har en hel del möten och vårdbesök. Nej, nu kaffe och titta in på FB en snabbis innan jag sätter fart. Ha en bra dag och var rädd om varandra.

Av Jess - 7 januari 2016 10:08

Psykisk hälsa är för mig att känna tillhörighet, ha familj och vara frisk. Att känna att man kan bidra med något och att man är respekterad för den man är. Det är viktigt att man känner sig trygg med sig själv och utifrån det göra det bästa man förmår. Känna sig älskad och behövd är något alla har behov av, det skapar trygghet. Att ha en sund kosthållning, fysisk rörelse och samhörighet är för mig grundstenar i god psykisk hälsa. Försakar man sunt leverne så har man svårt att behålla sund psykisk hälsa. Har man en ärftlig sårbarhet är det väldigt viktigt att man strävar efter vad som är sunt för just sig själv och våga be om hjälp när det inte går. Alla är vi unika och fungerar olika, det får man inte glömma. Att våga prata om allt och våga vara sig själv är en nyckel som tyvärr många inte har tillgång till, sen stressen vi har i vårt samhälle, att passa in och vara som andra. All den tekniska utveckling som sker i vårt samhälle och all ökad stress skapar ohälsa då många inte förmår att behålla det sunda, t.ex fastna framför datorn och internet. För mig är internet en fiende (finns bra saker med internet också men tyvärr mer negativa än positiva), många människor hamnar i ett missbruk som tar över och det i sig skapar mycket psykiskt lidande. Har själv erfarenhet av att ha ett beroende av att sitta vid datorn, det var så illa ett tag att jag gjorde upp hur jag skulle kunna hinna sköta hushållet trots att jag spelade eller var på sociala medier. Människor är ett flockdjur och behöver social kontakt, mänsklig sådan inte via nätet eller andra sociala medier. Att tappa de ”normala” funktionerna är en del av vad som händer när man fastanar i ett missbruk. Tittar man på dagens barn så ser man att deras sociala kunskaper minskar samt att man ser hur svårt dem har att klara av en vardag. Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i rasande fart tyvärr. Backar man 20-30 år så klarade ett barn av att utföra sysslor i hemmet på ett adekvat sätt då de hade fått lära sig visuellt hur det går till samt att föräldrarna var mer närvarande och kunde ge stöd och guidning i hur saker och ting görs. Laga mat t.ex är något dagens unga knappt klarar av, förr var det inget konstigt att man som barn (runt tio- tolv år) kunde laga mat, idag kan unga vuxna knappt koka makaroner. Vi måste dra i handbromsen och återta våra liv och göra det som är bra och välgörande för oss. Idag har vuxna oftast inte tid eller ork att vara en god förebild då stressen vårt samhälle skapat (som vi människor tyvärr tillåter för att vara som andra)gör att bränns ut för att passa in. Om man frågar sig varför den psykiska ohälsan ökar samt tittar på hur samhället och världen förändras så ser man ett klart samband. När jag tittar på barn idag så är det sällan dem är ute och leker, lek är en träning för att klara sig som vuxen. Idag sitter barnen men näsan i mobiltelefoner, paddor och datorer nästan all vaken tid. Jag har valt att t.ex ta bort alla sociala medier och internet från min mobil för att jag har insett hur styrd jag varit av att vara tillgänglig för jämnan. Det i sig har skapat en effekt av irritation hos en del då dem inte orkar lyfta telefonen och ringa eller komma förbi om de vill något.  Men jag ser hur stor skada allt detta gör med människor och jag vill inte delta i detta sönderfall. Jag har tillgång till internet via datorn och sitter väldigt lite vid sociala medier och spela har jag helt slutat med, skolarbetet är jag tyvärr tvingad att göra via datorn och studietiden blir då ibland långa tider vid datorn men inte online så att säga. Detta är min syn, det betyder inte att jag har den absoluta sanningen utan det är min sanning. Alla är vi olika och fungerar olika, vi är unika men delar många saker som är grundläggandeför överlevnad.

Det kanske verkar som jag bara ser allt negativt men så är det inte, långt ifrån. Det finnsmycket positivt med utvecklingen som fortgår, forskning är en sak en annan är ökad kunskap. Det jag är negativt inställd till är just att människor slutat leva och belägrat sig i internetets värld. Få har förmågan att behålla den sunda verkligheten som vi är så beroende av. Kanske snurrigt skrivet men jag är en snurrig person men många tankar som rusar runt i hög hastighet.

Av Jess - 7 januari 2016 08:25

God morgon!

Idag var det ett uppvaknande som hette duga när man klev ut med vovvarna, -20.5 Kom inte många steg innan båda började krampa med tassarna, fy va det måste göra ont i denna kyla i deras små fossingar. Jag har dock beställt skor åt dem båda, hoppas denna sort passar bättre än de jag har. Skorna jag har nu till dem är klumpiga och ramlar av trots att det är rätt storlek, dem jag har beställt är bättre formad efter tassarna och jag tror dem sitter mycket bättre. Så dagens morgonrunda blev väldigt kort, båda gjorde ifrån sig snabbt och ville hem. 

Har nu skickat in min examination och är tyvärr inte helt nöjd men jag har gjort vad jag kunnat, sen får vi se vad mina lärare tycker. Det är bara att vänta och se om de vill ha någon komplettering, mer än så kan jag inte göra. Ska gå igenom sista temat på denna kurs så jag vet att jag är helt klar till vi ska ha studiegrupps träffen på tisdag, jag har gjort allt men det kan alltid förbättras lite. Så det och hushålls göromål står på min agenda idag. Vovvarna kommer bara få väldigt korta rastningar idag då det är så kallt plus att dem fryser om tassarna och krampar, då är det bara plågeri att tvinga dem vara ute. Hoppas skorna kommer snabbt så vi kan vara ute lite längre. Jag tycker att det är mysigt  nu även om det är himla kallt men det är vinter så det är ju inget konstigt. Nej, nu ska tant ta lite mer kaffe och sedan sätta fart. Var rädd om varandra och ha en bra dag.

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards