Alla inlägg under april 2015

Av Jess - 20 april 2015 06:46

God morgon!

 

Efter en helg då Lucky ansett att kl 4 på morgonen är en bra tid att vakna så är jag lite sliten. Bara ta nya tag och se framåt. Idag börjar Diddi sen eftersom det är måndag, jag börjar på eftermiddagen och går till kl 18. På förmiddagen ska jag efter det att Diddi åkt ut och springa en sväng, det behöver jag verkligen nu, sen blir det att fortsätta skriva på uppsatsen. 

Ska försöka få tag i BuP idag för att få en tid för medicinuppföljning för Diddi, det är för längesedan som dem gjorde det och det är en viktig delsom INTE får glömmas. Ibland är det så att medicinen kanske bör korregeras eller rent av tas bort. Nu vet jag att det inte är på frågan att ta bort varken hennes stämningsreglerande eller hennes melatoni men det spelar ingen roll för uppföljning ska det vara med jämna mellanrum! Sen så väntar jag på att Nanna ska få kallelse till vuxen psyk och hoppas att hon tar den hjälp dem erbjuder , det känns som om den läkaren hon träffade när vi var in är en person som har bra egenskaper och framförallt KUNSKAP! Inte alla inom vården har den kunskap de bör ha för att arbeta med det dem gör. Utbildning är INTE allt, men en del av  att bli en bra vårdare t ex. Man måste ha en sund inställning samt ett sundt förnuft. Lyhördhet, förståelse, empati och man måste förstå att det är personens upplevelse som är dennes verklighet även om det nu är en snedvriden verklighet. Sen får man ta steg för steg framåt!

 

 

Ska ringa till zenzen idag och prata med dem om månadskortet jag vann, ska bli spännande och roligt att träna där en månad! Ska dock kombinera den träningen med den jag gör hemma för att jag inte ska tappa t ex löpningen! Nej nu blir det lite kaffe och kolla runt en lite sväng innan det är dags att dra igång denna vecka. 

Varrädd om varandra och ta inget förgivet!

Av Jess - 18 april 2015 06:24

God morgon!

Idag var hundarna billiga kan jag säga när de väckte mig kl 4! Men nu är dem rastade , blev en pw på 35 minuter samt att jag hunnit med att träna hemma 30 min styrka. Det är tydligen många tikar som löper så Lucky har det lite jobbigt nu samt att han piper massor. Iris sover som en sten det är Lucky som är den som vaknar och väcker mig.  Jaja, jag får se det som så att nu hinner jag plugga en del innan familjen vaknar. 

 

  Hade prov på schitzofreni, depression,bipolaritet,självmord och yrkeskompetens igår, det gick väl inte riktigt som jag ville men det blev 7 A4 sidor med svar till slut, tog 1 h och 40 minuter denna gång.  Fick ju tillbaka min inlämning på ångest härom dagen och fick ett C på den, hade velat ha lite högre betyg men är nöjd ändå.

 

  Det är skrämmande hur många människor det är som lever i det dolda med psykisk ohälsa, jag önskade att folk insåg att det inte finns nå skam i att må dåligt och att det finns hjälp att få. Jo, jag vet att det saknas en hel del personal inom just psykiatrin ( det saknas peronal inom alla vårdyrken, då pratar vi inte läkare utan personal som vårdar och utför arbetet med dem som behöver den) Jag hoppas och önskar av hela mitt inre väsen att jag kommer in på YH utbildningen så jag en dag kan få jobba med barn och ungdomar med psykisk ohälsa samt dem med neuropsykiska funktionsnedsättningar. Behovet är otroligt stort och jag vet av erfarenhet att om man sätter in hjälp och stöd tidigt så får personen i fråga ett tryggare och ett liv med bättre kvalite än om insatster sätts in sent. Ett farmtids yrke är inom psykiatrin och kompetent personal saknas. 

 

  När jag satt på bussen till skolan häromdagen mötte jag en person jag jobbat med tidigare. Hon frågade om jag inte tycker att det är otäckt att jobba med mäniskor med psykiska problem. Jag förklarade att jag inte är rädd dessutom är dessa människor sällan våldsamma om man bemöter dem med respekt och förståelse. En människa som "inte " har problem är mer farlig ärligt talat! Har hjälpt människor som medmänniska med de medel jag haft att tillgå.Har gjort praktik på boenden för människor med psykiska funktionsnedsättningar samt på psyk när jag läste till undersköterska. Fick vara med om en hel del och insåg att detta är mitt kall. Sen att det inte gått ritkigt som jag velat är en annan sak, men nu SKA jag göra klart min utbildning så jag kan få göra det jag brinner för!

 

 Jösses blev lite långt kanske, skulle kunna skriva hur mycket som helst om just psykisk ohälsa mm men vem skulle orka läsa?

Har en länk här bredvid på vänster sida som jag vill att ni kikar in på. Den heter halpfordig.webnoden.se eller skriv in adressen och gå dit.


 

 

Av Jess - 16 april 2015 15:09

Dagarna går och jag pluggar som en tok. Idag tog jag en paus och åkte in till komvux för att söka till hösten ifall jag inte kommer in på YH men hoppas givetvis på att jag kommer in. Såg i kurutbudet på komvux att det nu finns mer inom mitt område att söka på därav att jag sökte till hösten som säkerhet. Jag sökte även en fortsättningskurs i psykologi under 5 veckor i sommar men det är via datorn så jag behöver inte åka in på lektioner. Jag älskar verkligen att lära mig om människans inre mentala del så jag förenar nytta med nöje helt enkelt. Nej nu åter till studierna ett sväng innan jag ska in på lektioner ikväll.

Av Jess - 13 april 2015 18:35

Jag hinner inte med bloggen just nu, dels för att det är mycket i skolan men även andra saker. Återkommer när tid finns.

Var rädd om varandra där ute

Av Jess - 10 april 2015 10:27

När ens barn har det svårt gör det ont i mammahjärtat. Livet är inte rättvist alla gånger! Efter kvällen och natten som varit är jag ganska mosig och trött. Efter en del samtal fick jag äntligen någon som lyssnade och tog det på allvar och förhoppningsvis får vi nu hjälp. Efter en orolig och lång natt sover du för tillfället lugnt. När du vaknat ska vi iväg på en bedömning för att se vad som behövs göras. Att se sitt barn lida och må såhär är hemskt, tur att jag i alla fall är van även om det var ca 1 år sedan sist men det gör lika ont varje gång. Men nu hoppas och tror jag att vården gör det dem ska och ger dig den hjälp du har rätt till. Att inte bli tagen på allvar eller trodd är förjävligt! Men nu verkar det som om nån fattat att hjälp behövs!

 

Lyssna alltid oavsett om andra inte gör det, var rädd om varandra!

Av Jess - 9 april 2015 15:27

Att det ska vara så svårt att få till den vetenskapliga uppsatsen, jag kommer bli galen innan den är klar. Inget går som det bör!!!! Dock har jag idag gjort klart min argumenterande essä på engelska, sen om den blev så himla bra vet jag inte, men den är klar så gott som, ska be mina engelsktalande barn att korrektur läsa den bara.  Tog en prommis på ca 3,9km med vovvarna, skulle varit underbart om det inte blåste så förbenat. Sen har jag övningskört idag så nu törs ni som bor runt här bege er ut igen   . Måste lägga på ett extra kol angående körkortet för jag kommer verkligen behöva det från och med hösten som kommer. Körde först skogsväg, känns lite klaostrofobiskt tycker jag och alla dessa förbenade potthål, sen blev det tur och retur till forsbacka. En aning lättare att köra på asfalt faktiskt och inte lika trångt heller  . Ska rasta vovvarna snart sen  plugga lite innan det är dags att göra middag. Ska ta en löptur ikväll och ta med Iris faktiskt. Hon behöver göra av med sin energi så hon sover gott inatt. Lite kaffe innan hundrastning!

Av Jess - 8 april 2015 16:54

Att göra flera saker samtidigt är en bra egenskap   . Idag har jag pluggat till psykiatriprovet samtidigt som jag lyssnar på Da Vinci Koden (behöver färska upp minnet, har läst boken för nåt år sedan) som jag behöver för min vetenskapliga uppsats, gjorde även i ordning en vegansk middag under tiden. Är man kvinna så är man   . Jag här även varit på årskontroll hos dietisten och allt ser bra ut även om jag är lite tunn men det är nog så att min kropp anser att detta är rätt så det är bara att gilla läget. Jag mår ju bra och visst har jag en del problem men hon tyckte att jag tacklade dem bra och på ett korrekt sätt. Nu väntar jag bara på att få göra 1års kontrollen hos kirurgen också, då ska jag försöka få dem att bevilja en sk bukplastik. Jag har inte så mycket häng när jag står rakt men har oerhört mycket löst skinn som ramlar fram från ryggen när jag t ex sitter eller ligger och det är smärtsamt samt att jag har problem med återkommande infektioner i naveln pga att den är helt dold pga löst skinn. Men det verkar vara svårt att få hejälp med löst skinn, det visar sig om de är villiga att hjälpa mig eller inte. Har tränat styrka idag och skulle vilja ta en löprunda, får se om jag beger mig ut senare eller om jag tar det i morgon.

Just nu önskar jag att lovet ska ta slut, Diddi blir så rastlös och då blir det ganska drygt. Lov är bra men inte långa lov tyvärr. Ska sätta mig med Diddi nån dag och göra upp ett nytt schema med olika saker som ska göras. Inget hon är road av att behöva göra men det är ett måste för utvecklingens skull.

Nej nu kaffe och forstätta att lyssna på Da Vinci Koden.

Av Jess - 7 april 2015 08:19

Ja idag är jag trött som få och huvudet bråkar därefter. Susanns flight från Manchester blev försenat med åtta timmar, så jag frågade min snälla pappa om han kunde tänka sig att köra mig till arlanda för att hämta hem henne. Snäll som han är så gjorde han det, vi kom hem halv tre inatt och Susann skulle upp klockan fem så jag har inte sovit många minuter, hon behövde ju hjälp att vakna min skrutta. Nu är hon på jobbet och jag kan tänka mig hur söt hon kommer vara när hon kommer hem ikväll, den flickan har ett HIMLA humör när hon är trött och hungrig! Maken är på utbildning idag och i morgon mellan 8 och 21, lite väl lång dag kan jag tycka men men. Jag ska plugga resten av veckan samt göra en del projekt klara här hemma, sen ska jag köra också. Kommer at jobba denna helg i stället för den helg jag skulle ha jobbat så veckan blir inte riktigt som jag tänkt mig men hur ofta blir den det? Diddi har påsk lov precis som jag bortsett från att hon faktiskt kan lata sig hela lovet vilket inte jag kan. Nanna sover sen ett par timmar tillbaka.

Igår var jag ut och sprang en vända i spåret, det gick lite tyngre igår än i söndags, tror dels det har att göra med att det var mer pollen , jag var tvungen att stanna 3 gånger för att jag nös så förbenat mycket, tiden för mina 4 km blev 40 minuter vilket jag inte var helt nöjd med men som man säger, all rörelse som blir av är bra! Idag blir det bara ett styrkepass för jag är för trött för att springa, skulle förmodligen bara snubbla på mina egna fötter och ramla, det leder till skador och det vill jag INTE! Nej lite mer kaffe sen ringa en del samtal innan jag dyker ner i min vetenskapliga uppsats! Ha en bra dag i vårvärmen och var rädd om varandra!

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards