Direktlänk till inlägg 18 april 2015

Psykisk ohälsa är inget att skämmas över!

Av Jess - 18 april 2015 06:24

God morgon!

Idag var hundarna billiga kan jag säga när de väckte mig kl 4! Men nu är dem rastade , blev en pw på 35 minuter samt att jag hunnit med att träna hemma 30 min styrka. Det är tydligen många tikar som löper så Lucky har det lite jobbigt nu samt att han piper massor. Iris sover som en sten det är Lucky som är den som vaknar och väcker mig.  Jaja, jag får se det som så att nu hinner jag plugga en del innan familjen vaknar. 

 

  Hade prov på schitzofreni, depression,bipolaritet,självmord och yrkeskompetens igår, det gick väl inte riktigt som jag ville men det blev 7 A4 sidor med svar till slut, tog 1 h och 40 minuter denna gång.  Fick ju tillbaka min inlämning på ångest härom dagen och fick ett C på den, hade velat ha lite högre betyg men är nöjd ändå.

 

  Det är skrämmande hur många människor det är som lever i det dolda med psykisk ohälsa, jag önskade att folk insåg att det inte finns nå skam i att må dåligt och att det finns hjälp att få. Jo, jag vet att det saknas en hel del personal inom just psykiatrin ( det saknas peronal inom alla vårdyrken, då pratar vi inte läkare utan personal som vårdar och utför arbetet med dem som behöver den) Jag hoppas och önskar av hela mitt inre väsen att jag kommer in på YH utbildningen så jag en dag kan få jobba med barn och ungdomar med psykisk ohälsa samt dem med neuropsykiska funktionsnedsättningar. Behovet är otroligt stort och jag vet av erfarenhet att om man sätter in hjälp och stöd tidigt så får personen i fråga ett tryggare och ett liv med bättre kvalite än om insatster sätts in sent. Ett farmtids yrke är inom psykiatrin och kompetent personal saknas. 

 

  När jag satt på bussen till skolan häromdagen mötte jag en person jag jobbat med tidigare. Hon frågade om jag inte tycker att det är otäckt att jobba med mäniskor med psykiska problem. Jag förklarade att jag inte är rädd dessutom är dessa människor sällan våldsamma om man bemöter dem med respekt och förståelse. En människa som "inte " har problem är mer farlig ärligt talat! Har hjälpt människor som medmänniska med de medel jag haft att tillgå.Har gjort praktik på boenden för människor med psykiska funktionsnedsättningar samt på psyk när jag läste till undersköterska. Fick vara med om en hel del och insåg att detta är mitt kall. Sen att det inte gått ritkigt som jag velat är en annan sak, men nu SKA jag göra klart min utbildning så jag kan få göra det jag brinner för!

 

 Jösses blev lite långt kanske, skulle kunna skriva hur mycket som helst om just psykisk ohälsa mm men vem skulle orka läsa?

Har en länk här bredvid på vänster sida som jag vill att ni kikar in på. Den heter halpfordig.webnoden.se eller skriv in adressen och gå dit.


 

 

 
 
Heytezz

Heytezz

18 april 2015 21:47

Många gånger inser inte drabbade heller att de lider av psykisk ohälsa tyvär, utan känner sig enbart nedstämda och besvärliga. Vissa kan tro att livet är på ett visst sätt och kanske inte är medvetna om att det kan bli bättre. Ett viktigt ämne att sprida kunskap om

http://heytezz.bloggplatsen.se

Jess

19 april 2015 06:30

Det är sant, det är ofta så med människor som lider av dystymi t ex.
Ja det psykiska måendet är ju en del av oss människor! Vem som helst, när som helst kan drabbas av nån form av psykisk ohälsa, precis som vem som helst kan snubbla och vricka foten.

 
Ingen bild

lenaceson

19 april 2015 18:00

Psykisk ohälsa kan ju vara något så vanligt som att gå i väggen, och det kan verkligen hända vem som helst!
Men det är det inte ens alla läkare som bryr sig om, den jag gick till sa att man ska må sådär, det var helt normalt. Så jag fick jobba som vanligt fast jag mådde dåligt av det. Gott att du finns som vill jobba med det och förstår!

Jess

20 april 2015 06:44

Ja tyvärr så har en del inom primärvården fel inställning samt för lite kunskap om psykisk ohälsa och det leder till att människor inte får hjälp i tid utan går ner sig mer än de behövt om dem fått hjälp i tid. Förhoppningsvis en vacker dag förstår samhället och accepterar att psykisk ohälsa är inget att skämmas för.Jag hoppas du fått/får den hjälp du har rätt till, annars tycker jag du ska söka nån annanstans för att få hjälp.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jess - 6 juni 2016 10:02

Ja, så blir det. Jag lägger ner bloggen, varken orkar eller har tid med den. Eller rättare sagt jag har tröttnat, vem vet kanske jag skaffar/skaffat en annan. Jag hoppas ni alla som följt mig får ett bra fortsatt liv. Tack för mig    ...

Av Jess - 24 maj 2016 07:16

God morgon där ute! Idag blir en heldag i skolan med studiegruppen. Igår var jag på info/utbildning för vikarier inom Gävle omvårdnad. En del bra och matnyttigt men även en del helt onödigt.  Har suttit och retat upp mig på en del människor fast ...

Av Jess - 22 maj 2016 11:35

  Igår var jag och jobbade kort tur på mitt absoluta favorit ställe. Stortrivs där med både de boende och med otroligt trevliga kollegor. Önskade att jag fick mer tid där, det kanske blir så det visar sig.   Jag har haft svårt för att sitta vid...

Av Jess - 18 maj 2016 10:32

God förmiddag. Idag är jag smått frustrerad vilket gör att mitt inlägg inte hänger ihop som det bör skulle jag tro. Men eftersom detta är min blogg så får ni ta det helt enkelt. Psykiatrin idag är i mina ögon under all kritik. Dock är det inte pers...

Av Jess - 11 maj 2016 11:28

Dagarna går och skolan är snart inne på sista kursen före sommaren. På jobbfronten är det helt ok, lite val hit och dit med mera men det löser sig. Sen så har jag helt tappat träningen på det sätt jag ville ha så idag har jag dels pluggat men även pl...

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards