Alla inlägg under mars 2014

Av Jess - 31 mars 2014 20:09

Tack alla som kom och firade mig nu när jag fyller tant. Massor med blommor och så fick bidrag till körkortet. Nu fattas det inte mycke till intensivutbildningen. Är jätte tacksam för allt.

-13

Av Jess - 31 mars 2014 11:56

Blir en annorlunda födelsedag. Idag kom pappren om min op med tider samt opvikt, blev lite flat dock. Ska ner 6 kilo till vilket betyder att jag sammanlagt ska ha gått ner 13 innan min op. Jag hade tänkt fuska idag eftersom jag fyller och ta en bit tårta men det är bara att glömma. Jag har ståt still i vikt några dagar nu och är direkt livrädd att jag inte lyckas gå ner alla dom 6kg jag har kvar till opvikten. Men men skam den som ger sig. Ha en bra dag gott folk

Av Jess - 31 mars 2014 00:09

Jaha då har jag kommit till den magiska åldern då, eller? Känner efter lite.... hmmm nä inget annorlunda nu mot för en timme sedan   Sitter här på jobbet och inser att nå sova kommer jag nog inte hinna med i morgon när jag kommer hem. Fullt ös medvetslös heter det ju. Nej nu kaffe sen vette katten.... Ha en bra nat där ute

Av Jess - 30 mars 2014 07:08




Idag skulle min ögonsten ha fyllt 9 år. Jag saknar henne nå oerhört.

 

                 

Av Jess - 29 mars 2014 23:08

Har suttit och tittat på bilder på Litha och även på Krux och Menja. Jag saknar dom alla tre massor. Jag saknar att ha hund så det värker inom mig , jag saknar att träna med hund och promenaderna. Att ha hund gör mig hel men att förklara för andra hur mycket en hund gör för mig är omöjligt, jag skulle göra nästan vad som helst för att få känna den helheten igen. Låter kanske knäppt men jag är inte hel utan hund helt enkelt. Så är det bara!!! Jag vet att jag aldrig kommer få en lika ögonsten som Litha var för hon var så unik men en hund vill jag ha!

Av Jess - 29 mars 2014 22:08

Natt nummer 2 av 6 då. Är smått virrig (mer än vanligt alltså) och seg idag. Men det har sin förklaring som jag inte tar här. Har inte gjort många knop alls idag. Jag och maken var in till Nanna innan han körde mig till jobbet. I morgon när jag kommer hem ska jag titta på F1 innan jag ska sova, jag hoppas att jag håller mig vaken iaf för jag kommer vara astrött. Har inget vettigt att skriva just  nu så jag ska väl försöka få i mig lite kaffe och dona lite. Ha en trevlig kväll och kom ihåg att flytta fram klockorna 1 timme inatt   

Av Jess - 29 mars 2014 07:53

Jag blir så trött på dom som gnäller på invandrare och bidrag. Sen att länka ut artiklar som helt saknar grund och källa visar bara hur korkade människor är. Och dom som gnäller mest är tyvärr dom som inte ser längre än sin näsa och många är själva inte "svenskar". Jag vet att jag inte borde bry mig men när detta gång på gång kastas ut synligt på vissa forum rinner det tillslut över. Skärpning folket, sunt förnuft och lärdom är en gåva som inte alla har tyvärr. Nej nu ska jag packa ihop och snart bege mig hem. Ha en bra dag och var rädd om varann.

Av Jess - 28 mars 2014 06:39

Det är tragiskt att det ska vara sådan skillnad på att vara pojke och flicka när det gäller att få rätt diagnos inom npf.

Jag och hela min familj har slitit som f-n, dock var det lättare att få diagnos på Diddi än Nanna, det beror iofs på att Diddi varit extremt utåtagerande vilket Nanna aldrig varit. Här är en text jag fann om flickor med asperger bland annat och ALLT stämmer in på Diddi och mer därtill.


Man har tidigare trott att få flickor har Aspergers syndrom men efter hand har vi fått en ökad kunskap och omprövat detta. Bara 1 av 20 av Hans Aspergers kliniska urval av barn med "autistisk personlighet" var en flicka. Utvecklingen sedan dess har gått därhän att i de senaste undersökningarna anser man att det finns minst 1 flicka på 3 pojkar. Än så länge finns inte så mycket forskning kring flickor med Aspergers syndrom. De studier som finns domineras av pojkar. Ett undantag är Flickprojektet vid Göteborgs Universitet som undersökt 100 flickor med neuropsykiatriska problem och deras skolsituation.

Får diagnosen senare än pojkar

Flickor får diagnosen Aspergers syndrom flera år senare än pojkar. Deras mammor har ofta tidigt varit medvetna om sina flickors svårigheter och sökt hjälp utan att få gehör. Det är till exempel vanligt att flickor med Aspergers syndrom tidigt har sömnstörningar, speciella matvanor och matkrav. Flickor med Aspergers syndrom beskrivs ibland som pojkflickor.

När flickorna söker hjälp är det ofta för annat än de primära svårigheter som utmärker Aspergers syndrom. De söker i stället för till exempel depression, accelererande skolproblem eller relationsproblem i familjen. Dessa problem kan delvis ses som konsekvenser av att flickorna inte fått rätt stöd och hjälp. I mellan- och högstadiet är det vanligt att flickorna helt eller delvis uteblir från skolan.
Ett skäl till att det är svårare att urskilja flickors problematik vid Aspergers syndrom kan vara att de kriterier som används vid diagnostik är utformade för att beskriva pojkars svårigheter. Ett annat kan vara att flickorna under lågstadietiden ofta blir omhändertagna av snälla flickkompisar som fungerar som hjälpjag.

Det verkar också som att flickor med Aspergers syndrom har bättre förmåga än pojkar att imitera andras beteende. De lär sig att spela sociala roller så att de ter sig mer socialt kompetenta än de i verkligheten är.

Ytterligare ett problem vid diagnostisering är att flickornas beteende kan vara olika i skolan respektive i hemmet. De klarar med ansträngning att hålla ihop sig i skolan och blir mycket trötta. När de kommer hem är förmågan att ta motgångar låg, vilket kan leda till utbrott. De ger sig ibland på andra familjemedlemmar fysiskt, ett beteende som annars är ganska ovanligt för flickor.

Många flickor med Aspergers syndrom beskrivs som extremt kravundvikande och kan försöka komma ur situationen genom att prata om annat. Att klaga över olika mindre krämpor kan också vara ett sätt att slippa krav. Svårigheter med att välja och fatta beslut är också vanligt. Detta kan leda till att man blir handlingsförlamad i ganska enkla vardagliga situationer, som till exempel att komma i väg till skolan, för att man inte kan välja vad man ska ta på sig.

Specialintressen

De flesta flickor med Aspergers syndrom har specialintressen precis som pojkar med Aspergers syndrom, även om flickornas intressen inte behöver vara lika uttalade. Inriktningen på intressena kan också vara mindre udda och mer flickaktiga till exempel djur, hästar, folkgruppers kulturer, "såpoperor" eller seriefigurer.

Utveckling

Personer med Aspergers syndrom har ofta en ojämn utveckling. Många ligger begåvningsmässigt bra till medan den känslomässiga mognaden tar längre tid. Förmågan att klara vardagliga aktiviteter är i allmänhet nedsatt. Det kan gälla bordsskick, personlig hygien, att passa tider, orientera sig lokalmässigt eller ta personligt ansvar på en nivå som är rimlig för åldern.

Tilläggssvårigheter

Många flickor med Aspergers syndrom har tilläggssvårigheter. Depression är mycket vanligt och många har adhd. De kan ha svårt med impulskontroll, att koncentrera sig och ha en allt för hög eller låg aktivitetsnivå. Somliga flickor med Aspergers syndrom pratar enbart i vissa miljöer eller sammanhang och/eller bara med utvalda personer. Ibland får de diagnosen selektiv mutism, vilket kan göra att deras autistiska svårigheter ej uppmärksammas. En del flickor har så stora problem med mat och ätande att deras beteende kan kallas anorektiskt. Det är mycket vanligt med störd dygnsrytm och sömnsvårigheter, framförallt i tonåren. Att man plågas av tvångsbeteenden och tvångstankar är vanligt. Dessa kan till exempel ta sig uttryck i ett behov av att ständigt börja om från början eller överdriven oro för smitta eller sjukdom.

Hur blir det sedan?

Flickor och kvinnor med Aspergers syndrom har endast diagnostiserats under senare år. Därför behövs fortfarande mer forskning om hur deras liv utvecklas. Personer med autismspektrumstörningar som får tidiga stödinsatser och har en god begåvningsnivå får bättre förutsättningar för en bra framtida utveckling.

Författare: Susanne Barr Carling, Kerstin Nilsson, Habilitering för barn och vuxna i Uppsala län och Anna-Karin Östlin, Institutionen för neurovetenskap BUP, Akademiska sjukhuset

Faktagranskad av: Svenny Kopp, barnpsykiater och överläkare på avdelningen för barnneuropsykiatri, Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus, Göteborg, ansvarig för Flickprojektet



http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Aspergers-syndrom/Faktablad-om-Aspergers-syndrom/Flickor-med-Aspergers-syndrom/

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards