Alla inlägg under mars 2015

Av Jess - 30 mars 2015 06:47

God morgon där ute.

Idag skulle min ögonsten ha blvit 10 år, saknar henne massor. Känns tungt att hon inte är här, det är 1 år och drygt 4 månader sedan hon somnade in. Grattis Litha på din dag.

       

Eko

Av Jess - 29 mars 2015 17:39

Ja det har varit lite tyst här, jag har haft så mycket att plugga samt att jag jobbat 2 nätter! Men nu så är det skola i några veckor igen enbart. Tittade på F1 racet innan jag la mig för att sova, kunde sova gott då Vettel vann   . Jag är glad att jag gjorde i ordning helgens mat i veckan för fy fabian va jag är slut som människa nu! I morgon ska jag inhandla frukt så jag kan göra en mumsig fruktsallad tills på tisdag, jag fyller ju år och det är den som fyller som bestämmer mat så det blir hemlagat och fruktsallad. Skulle det mot all förmodan komma någon på fika så blir det fruktsallad med kokosgrädde och sockerkaka, till det kommer det finnas kaffe eller must. Har varken ork eller lust att baka nåt mer eller göra tårta för jag kan iaf inte äta sånt men fruktsallad kan jag äta   , blir lite exlusivare fruktsallad dock men det är jag värd så det så! Medans familjen åt köttfärssås och spagetti gjorde jag i ordning en bön och lins röra med passerade tomater och kryddor, enkelt, idag blev det bara röran och en hör och häpna en bit brytbröd. Ja jag har funnit ett mjukt bröd jag kan äta, nackdelen är att det är inte så mycket näring i det men vem bryr sig, inte jag just nu kan jag säga! Röran kommer räcka till 5 måltider till så om jag är lat så har jag mat. Igår fyllde lilla Iris 2 år så då fick hon ett STORT ben och paté till middag. Lucky fyller i sommar och då blir han 4 år. Nej nu treo och kaffe sen vette sjutton, plugga blir det inte för det orkar jag inte helt enkelt.

 

Av Jess - 26 mars 2015 09:04

God förmidag!

Igår var jag på sk betygsinfo om hur jag ligger till i svenskan just nu och döm om min förvåning när jag faktiskt ligger på ett C och min lärare tycker att jag ska satsa lite högre då han anser att jag har den kunskapen trots att jag inte vågar lita på mig själv. Fick även tillbaka provet i satsdelar och ordklasser, jag var övertygad om att jag kanske  kanske sulle lyckas få ett E men fick ett C. Jag kanske ska sluta tvivla och försöka inse att jag faktiskt har förmågan   . Jag har samma lärare i engelska och vi kom in lite på det ämnet med och han sa samma sak, jag ligger på ett C men han är säker på att jag kan höja. Dock har jag inte mer tid att lägga ner än det jag redan gör men ska försöka sluta ifrågasätta mig själv om jag verkligen gör rätt. 

Träningsvärken från H är kvar och är om möjligt ännu värre idag men men det är ju en bra värk sägs det    ska försöka mig på en pw/löpvända men vi får se. Vovvarna har fått sitt nu på förmiddagen och sussar nöjda efter bus och träning. Håller på att försöka tvätta ikapp lite men har ju förbövelen ingenstans att hänga.... Ska fortsätta med min uppsats samt göra köttbullar,chili con carne och köttfärssås så det bara behövs göras typ potatis,pasta eller ris sen. åste göra nåt åt golven också annars blir jag galen(galnare).Jag har kvälls lektion idag, tre timmar engelska var av att första delen av lektionen är nationella och det är i tal, jag gruvar mig lite men harlovat att inte tänka så mycket utan bara göra. Sen får vi väl tillbaka grammatikprovet antar jag.  I morgon är det hemstudier på förmiddagen. Ska även till tandis och ta lite tandsten i morgon samt att jag ska jobba två nätter. Ska passa på att få så mycket det går klart med uppsatsen under tiden jag är på jobbet för det är en hel del mer att ta i tur med vad det gäller skolan för både min egen del men även för Diddis del. 

Nej nu starta en till maskin tvätt och göra köttbullssmeten innan uppsatsen... Ha en bra dag alla!

Av Jess - 25 mars 2015 18:04

Jag har ju två hundar, collie, en hane vid namn Lucky som är sobelskuggad med vita tecken och Iris som är en blue merle. Lucky är en stor kille som var rädd för allt när han kom till "stor"staden (han har bott hela sitt liv mitt ute på landet) det tog ett tag men idag är han en lugn kille som visst kan reagera på kraftig ljud men i övrigt är han inte rädd, sen har vi Iris. Hon är inte rädd för något! Hon är en tuffing och en buse! Förvisso är hon bara två år ( fyller på mådag) så hon är ganska barnslig fortfarande, Lucky som blir fyra i juni är mer stillsam av sig. Dom är otroligt olika i sättet men båda är ödmjuka och lätt korrigerade. Iris är en som behöver jobba med huvudet, jag har insett att hon gärna jobbar med nosen så spår blir bra med henne samt att hon har energi för minst 1000 så löprundor blir bra med henne.Lucky är däremot en prins    som gärna helst bara är vacker. Ska ställa ut honom lite mer för i ringen är han kung! Iris är mer en brukstyp! En vacker dag kommer det en trefärgad liten donna, dock är hon inte född än men namn har hon redan  

Sen har jag det jag drömt om i hundväg   . Sen så har jag tre katter ( 4 med Nannas katt) Puma som är svart ( jag vet att det inte finns svarta katter) sen har jag syskonparet Herbie och Cobra som är spräckliga. Alla katterna är från katthemmet. Tingeling fick tyvärr somna förra sommaren pga sjukdom, hon var en vit sköldpadda. Jag har alltid älskat djur och kommer alltid göra det. Dock vill jag vända mig till er som tänker skaffa djur! Om du skaffar djur se då till att förstå vad det innebär. En katt t ex, ska kastreras, vaccineras och märkas samt försäkras samma sak gäller oavsett vad du skaffar för djur. Det betyder ett stort ansvar att ta hand om ett annat liv glöm inte det! Sen finns det många sk allvetare, visst är det bra med tips mm men kom ihåg att det är ägaren som känner sitt djur bäst! Det finns bra ägare och mindre lämpade ägare tyvärr. Så försök vara en god ägare och ta ansvar för ditt/dina djur! Nej nu börjar det bli lite långrandigt. Nu ska här borstas och klippas... Ha e bra kväll!

Av Jess - 25 mars 2015 06:10

God morgon!

Idag är jag trött som bara den, huvudet bråkar och har så gjort ett tag. Idag måste jag påbörja den vetenskapliga uppsatsen som ska skrivas. Jag vette sjutton vad jag gett mig in på när jag valde Dan Brown och boken Da Vinci koden. Visst jag har läst boken så den blir inte svår att ta sig igenom, det är liksom det minsta problemet. Det stora är all forskning jag ska klara av att göra samt få ner på papper på rätt sätt. Förvisso har jag en mall som jag fått av läraren ( det fick vi alla i klassen) men just det där med att söka information är jag helt kass på. Jaja, så är det och det är bara att gilla läget och försöka. Har eftermiddags lektioner idag och handledning angånde uppsatsen så jag får nog den hjälp jag behöver för att komma på rätt köl så att säga. Det börjar bli duktigt mycket med stora uppgifter nu som tar oerhört med tid och planering, känner mig en aning stressad men det kommer funka hoppas jag. Ska jobba i helgen så då får jag lite extra tid att skriva och söka. Dock har jag ett problem och det är hur jag ska prioritera, det är liksom fyra ämnen jag läser och i tre av dem är det flera uppgifter av det större slaget som ska göras samt dem små som vi får efter varje lektion. Tja, det går som det går men jag gör mitt bästa. Jag vet i alla fall vad jag ska göra på påsklovet, nämligen PLUGGA! Kul va? Det är inte så illa som det låter dock, lite svårt kan det bli om jag skulle behöva hjälp då eftersom det är lov men det löser sig nog det med. Nä, nu ska jag straxt väcka Diddi för hon ska till skolan, sen när hon är väckt ska vovvarna ut. Sen så är det dags att påbörja uppsatsen Ha en underbar dag och var rädd om varandra.

Av Jess - 24 mars 2015 18:34

Men hallå! Hur har de tänkt här? Eller har dem tänkt alls? Vi har kämpat för att få en dyslexi utredning på Diddi och för ett år sedan ungefär skickade skolan en remiss till landstinget. Det har varit en massa bollande hit och dit om vem som ska göra utredningen, logopederna på sjukhuset eller omdet är logopeden på hab...Till slut kom man fram till att det var hab som skulle göra utredningen! Idag fick jag papper på att det likförbenat blir logopeden på sjukhuset som ska göra utredningen samt att Diddi blir kallad inom 545 dagar från remissens inkommande. Alltså kommer utredningen börja ungefär när hon slutar nian, va är det för dumheter! Som det är idag är hon godkänd i ett fåtal ämnen, hur har de tänkt att hon ska kunna få godkända slutbetyg om hon inte får hjälp? Ska det vara såhär svårt att få hjälp? Dessutom gäller INTE vårdgarantin dyslexi utredningar!!!!WHAT!!! Jag arg? Hur kan ni tro det. Fel ord nu och jag kokar över känns det som!!!

Av Jess - 24 mars 2015 07:48

Varför se ner på människor som inte gör som den stora gråa massan? Om vi tar mat tillexempel, jag KAN inte äta kött inte ens som smaksättare, jag kan heller inte äta något som innehåller laktos, nötter eller skaldjur denna allergi gör att jag ofrivilligt är vegetarian, inte vegan eftersom jag faktiskt äter ägg och använder mjölkprodukter (laktosfria). Alltså jag är lakto-ovo vegetarian och det är jag inte frivilligt, dock blir det mer och mer veganska produkter då jag tycker om många av de produkterna. Många sk köttätare klankar ner på icke köttätare samt att många veganer klankar ner på dem som inte är veganer osv. Varför inte bara försöka visa hänsyn att vi är olika och tycker olika. Är det verkligen värt energin att tjafsa om vem som äter vad? Sen att man kan ha åsikter angående t ex djurhållning mm är en helt annan sak, det har inte med vad du äter att göra.  Många anser och tror på fullaste allvar att man kan bli sjuk om man utesluter animalier vilket är helt fel! Du blir sjuk om du äter fel helt enkelt, kött är protein vilket finns ibland annat bönor som dessutom har högre proteininnehåll än kött. Rött kött bör man inte äta så mycket av, vitt kött är då bättre. Sen en myt till är att vegetarianer/veganer är magra. Jag har inte sett någon mager vegetarian/vegan någonsin, visst finns det men det gör det även bland köttätare. Dock något jag lagt märke till är att många icke köttätare är ena riktiga gottegrisar vilket förvånar mig lite. Fast minst lika många köttätare är gottegrisar med vilket medför att dem ligger i större utsträckning risigt till angående välmående, varför? Jo därför de äter massor av skräpmat i större utsträckning än icke köttätare. Det som dock är lika oavsett köttätare eller ej så motioneras det alldeles för lite, det är överlag lika och bådar inte särskilt gott. Vi är skapa för att röra på oss och att äta sund och varierande kost men det betyder INTE att vi måste äta kött. Så nu har jag fått lufta lite för jag blir mäkta irriterad på folk som ska flamsa och jamsa. Respektera att folk är olika!

Av Jess - 24 mars 2015 06:14

God morgon!

Idag vaknade jag med en underbar grym träningsvärk, alltså gjorde jag nåt rätt igår Var på ett bodypump pass på zenzen och jag kan säga att mina armar och ben var helt av gele när jag lämnade träningslokalen och jag skakade duktigt. Det var skitkul träning, dock tycker jag att det är synd att det är så himla dyrt så jag inser att köpa träningskort där blir det inte, kommer inte ens ha råd att fylla på min F&S kort men som sagt träning behöver inte kosta nåt alls. Får fortsätta på hemmaplan med det jag har att tillgå, har ju hantlar mm samt fortsätta träna löpning. 

Snart är det dags att väcka Diddi som ska iväg till skolan, maken och Susann jobbar och Nanna sover. Det blir lite plugg på förmiddagen innan jag ska till skolan sen blir det lite mer plugg när jag kommer hem. Måste försöka träna lite armar men det får bli hemma för annars kommer jag inte kunna röra armarna i morgon känner jag. Ha en underbar dag alla.

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards