Direktlänk till inlägg 25 oktober 2012
När vi träffar andra människor bedömer vi dem. Bara genom att se dem kan vi gissa hur gamla de är och vilka de är. Genom att se deras miner och höra hur rösten låter kan vi snabbt avgöra om de är glada, arga eller sorgsna och bemöta dem på lämpligt sätt.
Alla har inte denna naturliga förmåga. Personer med Aspergers syndrom har svårt att avläsa de signaler som är självklara för de flesta av oss och har därför svårt att samspela och kommunicera med andra.
Aspergers syndrom är en form av autism, ett tillstånd som påverkar hur en person kommunicerar med och förhåller sig till andra.
Aspergers syndrom utmärks av svårigheter med socialt samspel (sociala relationer) och kommunikation samt bristande eller annorlunda fantasi och fixering vid begränsade intressen.
Personer med Aspergers syndrom talar oftast obehindrat även om de ibland kan uttrycka sig formellt och uppstyltat, med ibland avvikande språkanvändning. Vanligen är de genomsnittligt eller till och med högt begåvade men deras begåvning är ofta mycket ojämn. Eftersom Aspergers syndrom delar många av de kännetecken som utmärker autism kommer Aspergers syndrom och autistiskt syndrom att våren 2013 sorteras under ett gemensamt syndrom kallat autismspektrum.
Till skillnad mot en person med "klassisk" autism som ofta ter sig tillbakadragen och ointresserad av omvärlden, vill och försöker många människor med Aspergers syndrom vara sociala och ha kontakt med omvärlden. De har dock svårt att förstå icke-verbala signaler som ansiktsuttryck, kroppsspråk och/eller gester vilket gör det svårt för dem att utveckla och upprätthålla fungerande sociala relationer.
Personer med Aspergers syndrom kan tala flytande men de kanske inte noterar reaktionerna hos lyssnaren; de kan prata på i all oändlighet utan hänsyn till vad den andre är intresserad av eller förstår. I sin iver att vara sanningsenliga kan de förefalla okänsliga för lyssnarens känslor.
Trots god språklig förmåga kan personer med Aspergers syndrom låta som om de föreläser eller läser högt när de talar. De missuppfattar ofta både skämt, ordvändningar och metaforer som kan te sig svårbegripliga på grund av att de tolkas ordagrant. Ett uttryck som "kasta ett öga på henne", kan låta skrämmande eller obegripligt. Därför bör man tänka på att uttrycka sig kortfattat och konkret när man talar med personer med Aspergers syndrom.
Personer med Aspergers syndrom är ofta enastående skickliga på att lära in faktabetonade kunskaper. De har betydligt svårare att förstå sig på sådant som kräver att man förstår hur andra tänker och upplever saker, det vill säga att ta andras perspektiv. Detta gör att det exempelvis är svårt för en person att uppfatta det väsentliga i en text, trots att han kanske kan återge så gott som hela texten ur minnet.
Personer med Aspergers syndrom utvecklar ofta ett intensivt intresse för en hobby eller ett samlande, som kan bli helt uppslukande. Intresset inbegriper ofta att ordna eller minnas fakta om ett speciellt ämne, till exempel tidtabeller, resultatlistor med mera.
Förändringar upplevs ofta som mycket störande, ibland ohanterliga för personer med Aspergers syndrom. Yngre barn kan tvinga på andra sina rutiner, som att insistera på att alltid gå exakt samma väg. I skolan kan de till exempel bli orimligt upprörda av en oväntad schemaändring. En sådan kan utlösa raseriutbrott, som kan te sig oförklarliga för omgivningen. Vuxna personer med Aspergers syndrom som arbetar på fasta tider kan bli mycket oroliga av en oförutsedd händelse, som en trafikstockning eller tågförsening. De föredrar ofta en inrutad vardag utan överraskningar. Förändringar kräver för det mesta grundliga förberedelser för att lyckas.
Ovanstående är de viktigaste kännetecknen på Aspergers syndrom, men eftersom varje människa är unik kommer dessa drag att variera mycket och vissa kommer att framträda mer än andra. Vilka drag som dominerar varierar även med ålder.
Vissa svårigheter tillhör idag inte diagnoskriterierna för Aspergers syndrom men är så allmänna och orsakar så stora bekymmer att de bör nämnas i en beskrivning av Aspergers syndrom. Det är framför allt avvikande perception när det gäller en eller flera sinnesfunktioner, till exempel extrem ljudkänslighet, överkänslighet för lukt, smak, beröring, vilket leder till problem med vad man kan äta, ha på sig etc. Även omogen, ofta klumpig, motorik är vanligt. Det kan innebära att det bland annat är besvärligt att skriva för hand och hantera bestick liksom att idrotta, särskilt lagsporter.
Orsakerna till Aspergers syndrom är inte helt klarlagda. Man har beräknat att ca 2-4 av 1000 personer har Aspergers syndrom ( 0,2-0,4 %). De flesta som fått diagnosen är pojkar, men andelen upptäckta flickor ökar. Ärftliga faktorer är sannolikt orsaken i flertalet fall. Det är klarlagt att Aspergers syndrom inte beror på känslomässig påverkan eller olämplig uppfostran utan har biologisk grund.
Det är få personer som endast har Aspergers syndrom. Det är mycket vanligt att man uppfyller kriterierna för flera diagnoser: adhd, Tourettes syndrom, depression, tvångssyndrom med flera.
Aspergers syndrom är en genomgripande utvecklingsavvikelse som påverkar hur hjärnan behandlar information och det finns inget "botemedel" för det; barn med Aspergers syndrom blir vuxna med Aspergers syndrom. Genom lämplig utbildning, undervisning och stöd kan däremot mycket göras för att underlätta. Med lämpliga metoder kan personer med Aspergers syndrom lära sig bemästra basfärdigheter som krävs i vardagen. Det gäller allt ifrån hur man kommunicerar med andra till hur och varför man sköter sin personliga hygien. Inlärning av dessa färdigheter tar ofta lång tid.
Eftersom beteendet hos personer med Aspergers syndrom inte är så markant avvikande som hos dem med klassisk autism kan det dröja innan de får diagnos. Ofta sker det först när de går på mellanstadiet i skolan eller till och med senare. Det innebär dels att deras specifika behov inte blir tillgodosedda i hemmet och/eller i förskola respektive skola och dels att föräldrar kan komma att klandra sig själva eller sitt barn för dess avvikande och svårförståeliga beteende. Tidig diagnos och förståelse kan också förebygga onödiga psykiska problem. Vardagslivets många intryck och krav medför lätt att personer med Aspergers syndrom blir mycket stressade. Detta leder många gånger till humörexplosioner eller kraftig trötthet.
Idag finns få speciella stödinsatser för barn och ungdomar med Aspergers syndrom. De flesta går i vanlig grundskola, med eller utan assistentstöd. Vissa går i specialklasser för barn med autism eller Aspergers syndrom eller andra små undervisningsgrupper. Eftersom deras funktionsnedsättning inte syns blir de lätt föremål för retsamhet och mobbning i skolan och på arbetsplatsen.
Med ökande ålder och mognad inser många att de är annorlunda och kan känna sig ensamma, nedstämda eller deprimerade. Personer med Aspergers syndrom har ofta en önskan om att ha vänner och vara sociala och kan lida av tillkortakommanden på detta område. Specialintressen kan för vissa bli en väg till både sociala kontakter och arbete/sysselsättning.
Personer med Aspergers syndrom kan, utöver specialkompetens, tillföra en hel del på arbetsplatser. De är ofta punktliga, plikttrogna och lojala. Information till arbetsledare och arbetskamrater om svårigheter och särskilda behov är dock avgörande för framgång.
Ja, så blir det. Jag lägger ner bloggen, varken orkar eller har tid med den. Eller rättare sagt jag har tröttnat, vem vet kanske jag skaffar/skaffat en annan. Jag hoppas ni alla som följt mig får ett bra fortsatt liv. Tack för mig ...
God morgon där ute! Idag blir en heldag i skolan med studiegruppen. Igår var jag på info/utbildning för vikarier inom Gävle omvårdnad. En del bra och matnyttigt men även en del helt onödigt. Har suttit och retat upp mig på en del människor fast ...
Igår var jag och jobbade kort tur på mitt absoluta favorit ställe. Stortrivs där med både de boende och med otroligt trevliga kollegor. Önskade att jag fick mer tid där, det kanske blir så det visar sig. Jag har haft svårt för att sitta vid...
God förmiddag. Idag är jag smått frustrerad vilket gör att mitt inlägg inte hänger ihop som det bör skulle jag tro. Men eftersom detta är min blogg så får ni ta det helt enkelt. Psykiatrin idag är i mina ögon under all kritik. Dock är det inte pers...
Dagarna går och skolan är snart inne på sista kursen före sommaren. På jobbfronten är det helt ok, lite val hit och dit med mera men det löser sig. Sen så har jag helt tappat träningen på det sätt jag ville ha så idag har jag dels pluggat men även pl...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 | 30 | 31 | |||||||
|