Alla inlägg den 21 april 2014

Av Jess - 21 april 2014 08:00

God morgon där ute. klarblå hmmel och det är varmt och skönt ute. Ska försöka ta en prommis senare men har en massa måsten hemma att göra först. Satt och tänkte lite medans jag delade dosetterna nu på morgonen ( gör 2 till Diddi  för 2 veckor då alltså och en till mig.) Att jag gör en hel del utan att tänka på att jag gör det. tex dosetterna, lägga undan hennes kedjetäcke varje morgon, rensar kattlådorna (3 st)  , fixar mat och vatten till katterna, plockar med tvätt , fixar frukost och medicin till Diddi mm. Detta fick mig att fundera på hur det skulle bli om jag inte gjorde detta? Antagligen skulle det nog funka men inte på samma effektiva sätt. Medicin och mat till Diddi skulle funka men det andra då? Tja jo jag är knasig jag vet   . Läste på en av FB grupperna jag är med i om att det är många som har matproblem med sina barn och det är ju inte helt ovanligt tyvärr, antingen äter dom som hästar eller så äter dom inte alls. Sen har dom flesta viktproblem, antingen väger dom för lite eller för mycket, det är inte heller ovanligt. Ta Diddi tex hon är lite överviktig men äter väldigt selektivt och är hellre utan om det inte är som hon vill ha det, det i sin tur leder till att hon får i sig för lite näring men vikten går inte ner. Nu ska vi prova näringsdrycker igen för att få ett jämnt flöde på intaget av näring. Sen så det många inte tänker på är att när barnen komer in i tonåren så ökar aptiten eller tok minskar när dom har medicin. Detta med vikte är ett rent helvete för många oavsett diagnos om man har nån form av medicin (även dom som är omedicinerad). Har man medicin kanske det inte är så lätt att gå ner men det förstår inte alla. Och är man en sån som inte kan vara bland folk så är det svårt att motionera, för folk finns det överallt. Dock ska vi koppla in kinecten igen för att få Diddi att göra nåt med kroppen. Det behövs så lite för att det ska bli effekt. Det jag däremot blir förvånad över är att dom som verkligen inte klarar att göra dessa saker ( många av dom sitter vid tvn eller datorn) blir tvingade att göra och sen förstår inte föräldrarna varför barnen blir deppiga eller börja göra dumma saker eller får ett självskadebeteende. Visst ska man göra allt för att barnen ska vara hälsosamma men är det värt att förstöra dom? Vet många som får höra att du måste ta bort dator och tv tiden för barnet för det MÅSTE röra på sig. Så fel så fel, försöke istället att gör små små förändringar och DELTA själv, bjud på dig själv som förälder och fåna till det så kanske det ger sig så småningom. Jag tillåter mina barn att sitta vid datorn för jag anser att det är FEL med tvång om det inte gäller livet. Men det är min syn och jag fördömer inte andra men kan tycka att det är så fel med tvång! Nej jösses detta går inte nu måste jag sätta fart. Ha nu en underbar dag och var rädda om varandra

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards