Direktlänk till inlägg 15 september 2014

Psykisk ohälsa!

Av Jess - 15 september 2014 13:15

Jag har en brinnande passion för det psykiska måendet och vill arbeta med just det. Jag har både erfarenhet i form av att vara anhöriga till familjemeddlemmar med npf samt psykisksjukdom och av att arbeta med människor med pskisk ohälsa. Jag har även erfarenhet av att krascha psykiskt pga utmattning. Jag har så länge jag kan minnas varit fascinerad av det psykiska måendet och hur man kan komma på lösningar för att komma framåt. Jag har ofta lätt att få kontakt med människor som har det svårt och att få dom att öppna sig. Jag vill arbeta med ungdomar som har det jobbigt för att ge dom en chans att lyckas i livet. Jag kommer att satsa på att komma dit för jag vill göra skillnad. Jag vet att jag kan och jag kommer att nå dit. För våra unga är våran framtid och samhället måste nån gång ge dom en chans att lyckas. Nånstans måste nån göra nåt den psykiska ohälsa som finns och som ökar lavinartat. Medicin är inte alltid svaret, den kan vara en hjälp, men svaret finns i att hjälpa och förstå för att kunna lyfta fram dom med psykisk ohälsa. Jag är absolut ingen motståndare till medicin men har sett baksidan av att bara medicinera , ofta leder det till att människor övermedicineras och då helt enkelt inte kan ta sig upp ur det svåra. Jag har sett på nära håll just vad medicin kan ställa till med. Jag har även sett mycket bra med medicin men man ska vara vaksam det har jag fått erfara både själv och med anhöriga. Jag har mycket erfarenhet i min ryggsäck och den kan hjälpa andra liksom andras erfarenhet kan hjälpa mig. Jag kan sätta mig in i hur en person upplever saker och ting och jag kan förstå känslan av hopplöshet och jag vet många gånger hur dessa känner sig. Jag säger inte att jag alltid vet hur dom känner eller mår, men med den erfarenheten jag har så vet jag mycket, ja mer än dom som bara gått skola och utbildat sig. Finns många duktiga människor med utbildning men det finns minst lika många med fina utbildningar som INTE har en susning och hur det är och hur man ska bemöta människor med psykisk ohälsa! Sen får man inte glömma bort dom anhöriga dom behöver också mycket stöd och behöver få en ventil. Våra myndigheter vill inte se åt dom som behöver stöd dom blundar hellre som det är idag. Vi måste försöka hjälpas åt för att öppna upp och göra nåt åt detta med den ökade psykiska ohälsan omgående. Jag kan och jag vill göra skillnad, det räcker om man kan hjälpa några för om vi med erfarenhet kan hjälpa några vardera så kommer vi otroligt långt! Varför ökar den psykiska ohälsan så mycket nu? Jag tror att det är för att förr så blev man tillrättavisad och ledd in på rätt väg när man gjorde nåt fel. Idag blundar man och tisslar om personen i stället för att hjälpa. Kraven idag är att alla ska kunna klara sig själv för man har inte tid att guida, förr fanns det alltid nån till hands! Vi hinner helt enkelt inte finnas till samtidigt som vi ska setill att få hop pengar så att vi kan leva. Många har inte ens lyxen att ha ett jobb och dom får slita ännu mer och får ännumindre med hjälp. Är du inte rik finns heller inte hjälp att få, iaf inte den du behöver i stor omfattning. Jag hoppas att den nya regeringen får upp ögonen vad det gäller psykisk ohälsa för den behöver inte kosta massor, finns enkla vägar att ta till om man bara får dom att använda skallen! Hur vill vi att vårt samhälle ska bli? Har inte alla samma rättigheter?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jess - 6 juni 2016 10:02

Ja, så blir det. Jag lägger ner bloggen, varken orkar eller har tid med den. Eller rättare sagt jag har tröttnat, vem vet kanske jag skaffar/skaffat en annan. Jag hoppas ni alla som följt mig får ett bra fortsatt liv. Tack för mig    ...

Av Jess - 24 maj 2016 07:16

God morgon där ute! Idag blir en heldag i skolan med studiegruppen. Igår var jag på info/utbildning för vikarier inom Gävle omvårdnad. En del bra och matnyttigt men även en del helt onödigt.  Har suttit och retat upp mig på en del människor fast ...

Av Jess - 22 maj 2016 11:35

  Igår var jag och jobbade kort tur på mitt absoluta favorit ställe. Stortrivs där med både de boende och med otroligt trevliga kollegor. Önskade att jag fick mer tid där, det kanske blir så det visar sig.   Jag har haft svårt för att sitta vid...

Av Jess - 18 maj 2016 10:32

God förmiddag. Idag är jag smått frustrerad vilket gör att mitt inlägg inte hänger ihop som det bör skulle jag tro. Men eftersom detta är min blogg så får ni ta det helt enkelt. Psykiatrin idag är i mina ögon under all kritik. Dock är det inte pers...

Av Jess - 11 maj 2016 11:28

Dagarna går och skolan är snart inne på sista kursen före sommaren. På jobbfronten är det helt ok, lite val hit och dit med mera men det löser sig. Sen så har jag helt tappat träningen på det sätt jag ville ha så idag har jag dels pluggat men även pl...

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards