Alla inlägg under december 2012

Av Jess - 15 december 2012 10:56

Oj vilka rabalder det blev igår om Kalle Ankas tomteverkstad. Alla har vi olika åsikter och det ska vi ha, dock så ser vi olika på vad respekt är. Jag står för vad jag tycker och det ska vi alla göra. Men det som pågår nu ( å ja jag vet att det var Disney som plockat bort dom tre sekvenserna) inte bara i sverige utan överallt är att elda upp saker till världshistorien. Jag är inte rasist trots att jag är uppvuxen med både negerbollar och pepparkakor. Nej skärpning. Alla är lika värda oavsett, men att ta bort nåt som man inte reagerat på förr ger ju mer eld åt att rensa ut. Sen så blir det inte bättre att man blossar upp detta tyvär, för det är precis det medierna vill och tyvär ger det mer kraft åt SD tyvär. Nej sluta upp och börja lev istället. Sen så är jag fullt medveten om att jag inte svänger med vackra knasiga ord som dom som är "högutbildade" men jag är männsklig iaf. Läste i en hel del bloggar igår om denna debatt och märker att det finns en del som tycker sig ha rätt att trycka till andra för det som skriver. Ännu en gång vart är respekten, man får tycka och tänka, vi lever i ett "fritt" land, eller? Jag är varken mindre vetande eller dum dock har jag valt att inte lära mig svänga med en massa "fina" ord för jag har inte den tiden att lägga ner på att lära mig vad dom står för. Så retar man sig på det jag skriver är det helt ok att säga det men visa respekt. Är jag respektlös så säg till så jag har chans att ändra på det. Dock det som var kul med dettaär att jag från att ha mellan 20-30 läsare helt plötsligt hade 215 igår och av dom 215 så var 190 från länken som tidningen snokat reda på till min blogg. Tja det lär nog inte hända igen.. Nej nu ska jag ta itur med mina npfare ( oopps så får man kanske inte säga, MEN jag är inte nedlåtande bara ärlig och mina npfare tycker det är ett roligt ord) och djur. Ha en bra dag alla

Av Jess - 14 december 2012 19:50


 
 
 
 
 

Av Jess - 14 december 2012 17:47

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article15933831.ab


Så nu har det bestämts att kalle Anka ska censureras, hur knäppt är inte det då? Om man tittar bakåt några år så har ju rasismen ökat markant, varför kan man ju fråga sig. Jag ser det såhär: Höjdarna plockar lite här och lite där och iomed det så vips får dom medhåll för att det blir bekvämt, sedan spär dom på den och det blir fler som finner anledning och anser att det är ok at stöta ut. Är det så att vi är påväg att bli som gamla tyskland? När ska människor lära sig att tänka själva och stå för sina värderingar?  Detta börja likna mer och mer en utrensning, snart är vi framme vid att den som är starkast överlever dom andra trampas ner. Är det så folk vill ha det? Jag vill inte ha det så, jag vill att man ska respektera alla, visst jag kan bli heligt förbannad på en del människor men det har inget med deras etniska ursprung att göra överhuvudtaget. Jag har iaf uppfostrat mina barn att ALLA människor har samma värde, dock bryter man mot lagen ska man straffas oavsett ursprung. Jag kan se framför mig hur samhället snart har delat upp folk i grupper tex etnisk ursprung,samhällsdelning pga inkomst och så funktionsnedsättningar. Allt detta som bland annat Hitler gjorde är påväg tillbaka, är det så ni vill ha det folket? För det börjar banne mig likna utrensning! Tycker alla människor ska ta sig en funderare på vad dom står för och vad dom vill, sen anser jag att man ska agera därefter. Respekt , kärlek och männsklighet är för mig nyckelord. Vad är livet för dig?  Sen är vi svenskar  (låter hemskt att kalla sig svensk just nu) jävligt duktiga på att dömma utan att ha nån form av kunskap. Mång ja dom flesta skulle jag tro tycker inte alls som höjdarna men dom dansar efter deras pipa pga rädsla, för fabian res er upp med rak rygg och var stolt, låt inte andra styra dig. Döm ingen utan respektera skillnaden, lär er att leva i samklang! Tja just nu är det ju svårt att göra nåt då många hellre dansar efter höjdarnas pipa, men om vi sätter ner foten nu innan vi förlorar vår frihet så kanske vi kan få behålla vår värdighet. Nä ska inte skriva mer för jag är så förbannad så jag kokar ÖVER och då kan det lätt bli många ord som misstolkas. Men ett råd till er, Stanna, tänk och våga!!!

Av Jess - 14 december 2012 15:06

Frukosten som var ungsbakad gröt i muffinsform.
Mellis som var choklad pannkakor.
Bara nyttiga saker

Mat

Av Jess - 14 december 2012 09:12

Efter en ganska tuff kväll igår med ett Lilltroll som inte alls var nöjd. Hon fick frispel och jag blev varse om att fjärrkontrollen fortfarande är hård och att det gör ont att få den i skallen. Hon fick utbrott även under ett av programmen som hon tittade på och hade jag inte kommit in och distraherat henne har jag nog inte haft en tv heller. Jaja vilket som så fick jag henne i säng runt 22 iaf. I morse var hon som en solstråle och jag hade gjort muffins (ungsbakad gröt i muffinsformar) som hon fick tillsammans med bär och kvarg till frukost. Hennes reaktion var obetalbar, men mamma ska jag få fika till frukost fast vi ska gå ner i vikt? Söta unge tänk om hon visste vad hon igentligen åt*S* Ful får man vara men inte dum, så det så(ler lite i mjugg) När vi gick till skolan så började hon prata om det fulaste ord jag vet nämligen hen. Hon frågade mig om jag tyckte ordet låter manligt eller kvinnligt. Jag svarade att i mina öron är det ordet kvinnligt och hon tyckte lika. Så hon tycker det är fel att kalla ordet könsneutralt och det håller jag med om. För hen är ju en höna*S* Hon frågade vad hon skulle få till mellanmål och jag svarade chokladpankisar, hon bara tittade på mig som om jag vore tokig. Det behöver ju inte vara äckligt för att det ä nyttigt ju. Använder inte vanligt mjöl utan jag har malt fiberhavregryn till mjöl och det funkar kanon. Kan ju säga att jag hatar att både baka och laga mat men detta är lite spännande för det tar inte tid och man behöver inte vara duktig utan man bara gör. Jag har hittat insperation i olika bloggar och modifierar recepten en del. Sen så är det faktiskt ganska praktiskt att ha näringspulver för då kan man använda det som smaksättning men finns ju miljoner olika andra sätt att smaksätta på och för att få det saftigare utan att det blir för mycke sött så använder jag mig av blomkålspure ( det tipset har jag sett i flera bloggar) det ger ingen smak och man får i sig nyttigheter utan att veta. Ska bli intressant och se vad Lilltrollet och Nanna tycker om melliset i eftermiddag. Vi har ju fått avbryta dieten pga olika saker och inrådan från dietisten men för den sakens skull betyder det inte att man ska börja äta som en galning. Jag kommer att variera lite beroendes på dag och stress men barnen får fast föda och duger inte det som serveras får dom näringsdryck/pulver istället. Hoppas Nanna kommer bli lite piggare niú när vi ska trappa ner en av hennes mediciner, vi började igår kväll och på 2 veckor ska hon vara nere på startdosen igen. Hon är så otroligt seg och trött och nej hon är INTE uppe på nätterna så det så. Det tar mellan 4 till 6 timmar att väcka henne och det är faktiskt inte lätt för varken henne eller mig. Det sliter massor på oss båda ka jag tala om. Men förhoppningsvis blir det nåt bra av mötet som sker i januari. Datum och tid är klart och det blir ca 14 personer från 5 olika instanser plus mig, peter och mamma som ska vara med, så nu j...lar blir det tryck*S* Nej nu ska jag fortsätta med mina måsten och att väcka Nanna. Ha en kanondag alla...

Av Jess - 13 december 2012 17:00

Ja idag har jag och maken varit på utvecklingssamtal för Lilltrollet. Det går sisådär för henne, hon är ju en bestämd liten dam vi har och har man tex läst en gång om nåt så varför ska man då läsa mer? Hon finner ingen anledning till det så då gör hon det inte heller*S* Men hon går dit iaf och det är huvudsaken, vägrar få en hemmasittare till. Dock är hennes studier anpassade, tex hon har inte trä/metalslöjd, hon är inte med på idrotten, jo om hennes trygghetspelare är med men är han sjuk så går hon inte liksom om hon har mens. Sen attgå ifrån klassrummet är oerhört svårt för henne. Men men hon gör så gott hon orkar och det är väl huvudsaken. Sen så har jag varit och hämtat ut Nannas medicin, var och hämtade ut i måndags med högre styrka men det blev ju bara totalt galet så efter lite snakc med hennes läkare kom vi fram till att faktiskt trappa ner till lägsta dos, då kanske hon slutar vara såååå himla trött. För en av bieffekterna är just trötthet, sen har hon fler biverkningar som jag inte visste var just biverkningar tex nästäppa. Så nu ska vi trappa ner från 150mg till 100mg några dagar sen ner till 50mg för att tillslut hamna på 25mg. Så nu har vi även lyckats komma upp till frikort för mediciner, det tog 3 månader vilket var längretid än förra gången. Tur detta system finns annar skulle man inte klara det ekonomiskt.Har även prtat med dietisten och hon sa att vi eller rättare sagt att barnen ska återgå till mat då effekterna inte är som dom bör. Men jag och maken kommer fortsätta att lägga upp så det blir rätt mängd, jag kommer dock fortsätta med mitt pulver men äta middag och mellanmålen fram till jul iaf. Sen får vi se , skulle vilja ha ett löparband hemma det skulle underlätta motionsproblemet men drömma kan man iaf... Nej nu göra middag. Ha en kanonkväll

Av Jess - 12 december 2012 18:17

Ja jag kan inte leva utan musik så är det. Musik läker mig och ger mig hopp, sen så kanske jag inte har samma smak som er andra när det gäller musik, but who cares, not me*S* Har lyssnat på musik heeela dagen nästan. HAr drömt mig tillbaka till dom festivaler jag varit på och saknar det massor. Alla dessa underbara människor och den underbara musiken, givetvis en å annan starkare dryck också*flinar* Vill så gärna åka till wakken så kanske man ska önska sig det i 40årspresent*S* då har ju folk lite mer än 1 år på sig att få ihop till det*blink blink* Fast att få träffa dimmu borgir skulle inte heller vara fel*drömmer mig bort*  Eller få träffa den största av alla i mina ögon Mr Danzig...nä då skulle jag få hjärtsnörp och dö, iofs dö lycklig*hahahhaha* och eftersom jag idag just lyssnat på MIN musik så är jag klädd som just den Jessica jag faktiskt är, alltså inga brallor och INGEN färg förutom , ja just svart. Mår prima ballerina. Lilltrollet har kommit hem då hon ska vara ledig i morgon och maken jobbar, så vi kom överrens om att hon blir här från idag till nästa fredag, ganska skönt faktiskt dock något problematiskt då min dator är död och hon vill ha sin, men hon fick nu välja tv eller dator och valde då tv*S*  Båda tjejerna har stängt om sig, dom uppskattar inte min musik*S* Jaja sånt är livet. Litha kom också hem idag då Ninna måste plugga så ordningen hemma är nästan återställd, fattas bara nån att gosa med också, men vem vet kanske min make dyker upp. Vilket massa dravel det är om 12-12-12, jaja alla tror vi olika och jag tänker inte skriva här vad jag vet och tror*ler diaboliskt* Nä nu måste jag börja med kvällsbestyren och så . Ha en bra kväll alla....

Av Jess - 11 december 2012 22:17

Jaså har dagen varit. Nanna var svårväckt och när hon kom upp så var hon taggig. Vet att apoteket igår var jobbigt för henne och visste att dagen skulle bli kämpig. Hon har svängt fortare än jag har hunnit med idag. Mormor skulle ha varit hit och hjälpt henne med rummet men taggig och less som hon var så gjorde hon det själv då hon INTE ville ha besök.  Jag lider med min gotjej , det gör ont att det ska vara så kämpigt som det är för henne. Har även nu ikväll fått lite lärdom om medicinerna hon äter, det är ju själva fan att läkarne INTE informerar om saker som man bör veta. ! hennes ena medicin är en stor bidragande orsak till att hon är så otroligt trött och svår att få upp, bara det gör ju saken värre, sen den dos dom ställt in henne på får tydligen vilken människa som helst att bli en zombie plus att hon har melatoninet, kanske dax att sätta ut melatoninet till en början så får vi se.. Kul att få veta. Sen så har jag insett att ev hon har perceptions.... kommer inte på va d det heter nu ju och det i sig går att fixa UTAN mediciner. Varför ska det vara så jävla svårt att informera, nej det är ju lättare att ösa på med mediciner. Puckon. Mina funderingar blir då genast om jag ska göra som jag var tvungen till med Suss, så natten kommer bestå av att väga för och nackdelar mot varann. För så här kan vi inte ha det. Sen så börjar jag fundera på alternativ medicin, för det finns bra sådana som INTE ger bieffekter. Jaja läkarvetenskapen kan mindre än vi som lever i detta , det är bara att inse det. Har ikväll tvättat hennes hår och lagt i nya sängkläder, så nu är det fräscht . Från det ena till det andra. Kattungarna växer så det knakar och är nu väldigt aktiva, dock tultar dom fortfarande men om en vecka är dom överallt och då blir det som att ha småbarn igen, livat värre på nätterna*S* Det är på gott och ont, det är underbart att se dom växa och frodas men det finns en baksida och det är att katter är nattdjur! Nej nu lite fbspel sen försöka komma isäng även om jag förmodligen inte kommer sova särskillt mycke. Ha en bra kväll alla

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards