Alla inlägg den 4 maj 2015

Av Jess - 4 maj 2015 19:34

Så vart det kväller igen då. En sak har slagit mig, folk äter ju fruktansvärt FEL. Alltså inte alla men ta bara en titt på FB om du nu har det. Det läggs upp bilder på mat i massor, inget fel med det MEN vad äter folk egentligen?  Det är bilder på pizza, jättehamburgare, pommes, friterad mat mm. Jag anser att man ska unna sig lite onyttigt mellan varven men inte flera dagar i veckan. I sverige blir vi mer och mer överviktiga och det beror faktiskt på det vi stoppar i oss samt att vi blir mer och mer stilla sittandes. Men allvarligt, det är inte svårt att äta bra och innehållsrikt. Visst kan det ta tid att göra mat och tid är nåt som är en bristvara idag, men ta då och gör storkok när ni ändå håller på med nåt i köket eller hemma. Om man spenderar helgen hemma kan man passa på att göra sånt som tar tid i matväg, sen är det bara att värma på den dag då det är menat att man ska äta. Vi har inte alltid varit duktiga på att äta näringsriktigt heller det är en vanesak, sen är det ibland svårt att göra alla nöjda. Ett tips är att göra en matsedel och som sagt göra i ordning det mesta när man är ledig så spar man både pengar och man får näringsmässigt bra mat. Här hemma har vi 1 dag i veckan då vi faktiskt äter onyttigt mest hela dagen. Det är lördagar , då är det ändå godis dag och då kan man passa på att vara onyttig om man vill. Men 9 av 10 gånger när det gäller mat så är den gjord på hemmaplan även om den inte är så nyttig. Lite svårt blir det här hemma med mat då Diddi tex inte äter mat som är ihopblandad, jag äter helt vegetariskt samt att både jag och Diddi är laktosintoleranta, maken äter inte fisk eller fågel, Nanna äter det mesta och Susann äter nästan inget av det som lagas. Alltså en ganska krånglig familj. Till middag idag blev det falukorv med högt köttinnehåll samt pasta, precis inte nyttigt men det beror på hur du gör den OCH hur MYCKET man stoppar i munnen, jag åt bönblandning och basilikapuckar och ja min mat var i närinssynpunkt mycket bättre. Men som sagt vi är männskliga och gör vad vi kan. Men utemat , även hemgjord mer än en gång i veckan är bara så fel. Man kan äta ALLT men då måste man tänka på vilken MÄNGD man kan äta utan att det blir förmycket. Lite snurrig kanske men jag tror ni fattar vart jag vill komma, om inte tja inget jag kan göra nåt åt. Nej dags att göra veckomatsedel så jag slipper senare i veckan. Ha en bra kväll alla.

Av Jess - 4 maj 2015 11:16

Igår var jag på utställning, dock fick Iris stanna hemma pga sin mage. Lucky blev Bir och Big 2. 

   

Han var jätteduktig, det var jag som var så nerövs så det va hemskt, men nu har jag gjort det och nu kan det bara bli bättre. Det är ju utställning på lördag här nästgårds så då ska båda ställas ut. Maken får rycka in och hjälpa ev när det blir att dem ska mötas. Blir intressant och se vad domaren gillar men jag är ganska säker på att Lucky går vidare , fast man ska aldrig säga aldrig   . Sen ska jag ställa dem på en officiell i juli, DÅ blir det himla intressant och se hur dem klarar sig. 

Det är måndag och ny vecka, det betyder skola, jobb och massa pluggning. I kväll ska jag och maken ta en löprunda när jag kommer hem från skolan. Ska bli skoj att han förljer med, eller rättare sagt det var han som frågade om jag hade lust att hänga på   . Nej nu måste jag fortsätta. Ha en bra dag gott folk

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards