Direktlänk till inlägg 3 mars 2013

Stämmer det eller?

Av Jess - 3 mars 2013 23:30

Otrolig vad man kan göra med lite blod.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/blodprov-avslojar-autism


En av mina flickor har ingått i denna studie angående just detta. Personalen kom då hem och tog blodprover mm trots att dom jobbade i uppsala. Jag tycker det är intressant att det går att göra på detta vis. Vi kommer vara med i denna studie tills den är helt klar och hur länge det är vet jag ej, men det är otroligt duktiga människor som jobbar med detta. Vi kommer få ta del av vad dom kommer fram till och om och vilka skillnader som det visar.Detta kommer förhoppningsvis medföra att färre blir drabbade med att inte bli förstådda  och illa behandlade. Lilltrollet som har asperger är till viss del lik i sitt beteende som sin syster som har atypisk autism men ändå inte. Båda är ju inom autismspektrat sen finns det några till som går under det. Nu vill man tydligen att alla dessa ska samlas under ett namn men deet blir ju lite fel tycker jag. För dom är väldigt olika men ändå inte och ska man ha samma namn på dem så kommer man inte veta vad som är vad och hur man skall kunna hjälpa dem med dessa diagnoser. Mina tjejer är så olika fast ändå inte, är liksom svårt att förklara, det som går att förklara är att den ena är mer social och hon är även utåtagerande. Hon har slagit mig gul och blå när hon var mindre medans den andra aldrig höjt handen eller blivit tokig ( jo 2 gånger har hon faktiskt blivit skogstokig) Så för mig är det obeglipligt att man ska ha 1 namn på dessa diagnoser, men jag är ju BARA en mamma som levt ihop med barnen sen dom föddes och dom som bestämmer har nog i de flesta fallen inte den erfarenheten.

Fast jag har insett att Nanna förmodligen har fel diagnos, dock så tillämpas inte denna typ av diagnos i sverige vad jag vet men har läst på massor om just McDD vilket till 98% stämmer in på henne, detta medför att hon ( om hon nu har det vilket jag är säker på) hon varit felmedicinerad, dete finns nämligen ingen medicin som bevisligen kan hjälpa dessa människor med denna diagnos. Många som har atypisk autism som inte riktigt känner igen sig eller som förälder inte känner att det riktigt stämmer ska kanske ta en titt på just McDD.

Du som läser min blogg vad har du för erfarenheter och vad tycker du om att man ska ha gemensamt namn på desa diagnoser?

 
 
Ingen bild

Linda

4 mars 2013 06:00

Ja jag har ju erfarenheter av samma barn som du har eftersom jag känt dom hela deras liv, faktiskt! Fast inte på en "mamma nivå" utan ur ett annat perspektiv, syskon.
Alltså. Jag tycker det är skit i samma vad man kallar det egentligen eftersom samma diagnos ser lika ut på alla. Visst, ett namn/titel på diagnoserna behövs väl när det kommer till sjukvård, pappersarbete etc etc. Att slå ihop dom? NEJ. Lika men olika? Olika men lika.

Jess

4 mars 2013 12:53

Ja du och din stora lillasyster har varit med hela deras liv också, så erfarenhet har ni så det räcker och blir över. Du har så rätt gumman i det du skrive.. ha en bra arbetsdag. kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jess - 6 juni 2016 10:02

Ja, så blir det. Jag lägger ner bloggen, varken orkar eller har tid med den. Eller rättare sagt jag har tröttnat, vem vet kanske jag skaffar/skaffat en annan. Jag hoppas ni alla som följt mig får ett bra fortsatt liv. Tack för mig    ...

Av Jess - 24 maj 2016 07:16

God morgon där ute! Idag blir en heldag i skolan med studiegruppen. Igår var jag på info/utbildning för vikarier inom Gävle omvårdnad. En del bra och matnyttigt men även en del helt onödigt.  Har suttit och retat upp mig på en del människor fast ...

Av Jess - 22 maj 2016 11:35

  Igår var jag och jobbade kort tur på mitt absoluta favorit ställe. Stortrivs där med både de boende och med otroligt trevliga kollegor. Önskade att jag fick mer tid där, det kanske blir så det visar sig.   Jag har haft svårt för att sitta vid...

Av Jess - 18 maj 2016 10:32

God förmiddag. Idag är jag smått frustrerad vilket gör att mitt inlägg inte hänger ihop som det bör skulle jag tro. Men eftersom detta är min blogg så får ni ta det helt enkelt. Psykiatrin idag är i mina ögon under all kritik. Dock är det inte pers...

Av Jess - 11 maj 2016 11:28

Dagarna går och skolan är snart inne på sista kursen före sommaren. På jobbfronten är det helt ok, lite val hit och dit med mera men det löser sig. Sen så har jag helt tappat träningen på det sätt jag ville ha så idag har jag dels pluggat men även pl...

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards