Alla inlägg under mars 2014

Av Jess - 20 mars 2014 22:45

Det här med mediciner är inte lätt, sen så reagerar alla inte på samma sätt. en del är emot medicin andra för, jag är för men är numer väldigt kritisk och det beror på erfarenhet. Vad det gäller mig själv har jag haft en hel del mediciner för olika ändamål och slutsatsen av dom mediciner jag haft är att 95% av dom var lönlösa men det gäller mig. Dom 2 yngsta har/haft medciner och det har varit väldigt svårt att både ställa in rätt dos samt att hitta rätt preparat. Nanna är helt medicinfri idag och det är nog bland det bästa som hänt sedan hon fick sin ena medicin seroquel, det är en medicin man ska se upp med, den kan ge otroligt otäcka biverkningar men framför allt är det väldigt vanligt att man får för hög dos vilket var fallet för Nanna. Diddi har under 7 år bollats med olika mediciner, dom som varit bäst är concerta men när dom började justera hennes dos så gick det åt skogen och vi blev tvugna att ta bort dom för henne. Hennes tic ökade lavinartat samt att hon gick berserkagång. Numer har hon lamotrigin morgon och kväll samt melatonin för att kunna somna plus ett kedjetäcke som väger 9 kilo. Det jag lärt mig under dessa år är att om jag tittar på mina barn och hur dom blivit av medicinerna så tex Diddi får mer tics om hon äter centralstimulantia så det går inte, hon svarar helt galet på dom flesta medicinerna. Förmodligen gör hon det pga att hon har flera diagnoser, så om man medicinerar för att underlätta en så framträder en av dom andra, man kan inte medicinera för att medicinera om ni förstår vad jag menar. Idag har hon bara medicin för sin bipolaritet och sömn, alltså ingen  för sin adhd , asperger eller för sina tics, det senaste året har varit hennes bästa om man ser ur aspekten mediciner.Nanna har endast behovs medicin mot panikångest och behöver sällan ta för hon vet att ofta hjälper det att ha nån som pratar och pratar henne igenom attacken. Vet av erfarenhet att det är bättre med prata prata än medicin när det gäller panikångest, men det ska vara med nån som VET vad det är att ha en sån attack annars är nog medicinerna bättre. Visst lever vår familj annorlunda men ni som har nära och kära med nån diagnos vet hur man rättar in livet efter den/dem som har nån funktionsnedsättning. Men det finns tyvärr en hel massa därute som INTE förstår hur man ska få det att gå ihop pga att man inte ser personen eller i detta fall barnet/barnen som har det jobbigt. Nej då skyller man på en massa skit istället för att LÄRA sig att hantera saker. Finns en del i min omgivning jag skulle vilja skaka om ordentligt så dom tog sitt förnuft till fånga men det spelar ingen roll vad jag och även andra ser så är det deras liv och inte mitt. Dock ska jag påminna dom en dag när allt gått åt skogen att det är deras fel för att dom inte tog tag i saker i tid. Jag har kämpat , stångat mig blodig ,gråtit floder och lärt mig lagar mm. År av kämpande har gett resultat men vägen dit höll på att knäcka mig, men nånstans så finner man styrkan att gå vidare.Många av oss som har speciella barn för en daglig kamp för att få vardagen att gå ihop, visst kan livet ibland kännas instängt men dom framsteg mm våra barn gör uppväger allt. 1 gång om året så är jag och maken på festival och då är mormor och morfar dom vuxna och tar hand om allt medans jag och maken kan bara vara vi och roas oss på vårt sätt. Många andra vuxna festar , går ut , för att inte prata om att dricka varje helg(även om det bara är ett glas så dricker många fredag och lördag, varje vecka och det är fel anser jag ). Visst kan det vara gott med ett glas nån gång men jag dricker ytterst sällan, på festival ja men hemma sällan. Oj vad snurrigt det blev  men tja det är min blogg så :) :) Ha nu en trevlig natt. Själv gör jag natt 6 av 6 sen ledig 1 vecka!!!

Av Jess - 19 mars 2014 14:58

Fy fabian vad mitt huvud är till salu nu!

Så ska det sökas i fonder till barnen vi har som har funktionsnedsättningar, det är första gången jag ska göra det. Eller rättare sagt Nanna får hjälp av personalen där hon bor men Diddi måste jag söka själv till. Det är ju inte helt lätt kan jag meddela, det är en hel djungel av olika typer av fonder som är till för olika ändamål. Nanna behöver söka för att kunna köpa en fungerande mobil som klarar av dom hjälpappar och sånt hon behöver och Diddi är i behov av en ny dator då hennes snart rasar helt. Diddi behöver datorn till dels nöje men även som hjälpmedel då hon har sina funktionsnedsättningar. Så ja jag har att göra kan jag säga och jag blir inte klok på hur jag ska gå tillväga heller men det ger sig nog hoppas jag. Skam den som ger sig heter det ju.

Undrar vem som har beställt all denna snö som kommer? Det är inte jag kan jag säga för nu vill jag ha vår så jag kan börja promenera, jag har svårt att gå på det underlag som blir av snön dels pga knäna och höfterna men även av andra orsaker, så snälla våren kom nu!

Strå i valet och kvalet om jag förutom fika ska fixa en smörgåstårta tills jag fyller, vet att det är en del som inte gillar smörgåstårta så därför vet jag inte hur jag ska göra, men om jag fixar en så finns det annat att fika på för dom som inte gillar smörgåstårta, det visar sig väl. Nej nu försöka få Diddi att göra lite skolarbete. Ha en bra dag och var rädd om varandra!

Av Jess - 18 mars 2014 14:57

Så har jag varit ledig en natt och ska nu göra 3 nätter plus att jag ska på personalmöte i morgon. Huvudet är till salu kan jag säga. Fick ett anfall igår som golvade mig totalt bokstavligen. Jag hoppas det blir något bättre iaf. När jag klivier på min ledighet så ska jag baka för jag kommer till det ökända 40 strecket snart och även om jag inte tycker det är så speciellt så måste jag ha nåt att bjuda på. Mamma lovade att hjälpa till och baka så jag slipper baka ihjäl mig, dessutom är jag ingen bak eller mat fantast. Varken jag eller maken ( inte jag iaf) kommer smaka av det bakta då maken började flyta igår och jag har nu gått över på helt flyt jag med. Fördelen nu är att jag bara behöver laga mat till 2 och inte fyra*S* Så nu blir det lite enklare med maten ett bra tag framöver. Nej nu ska jag ta en kopp kaffe sen invänta maken så vi kan åka in till Nanna en snabbis för att ge Sippan (ena katten) medicin. Ha en bra dag och var rädd om varann där ute

Av Jess - 17 mars 2014 00:43

 


Denna jävla huvudvärk kommer att ta kål på mig en dag. Trodde att nu skulle jag få ett andrum men fan vad jag bedrog mig. Känns som om mitt högra öga ska ploppa ut ur skallen på mig samtidigt som det känns som om en syl huggits in i skallen ovanför ögat samt att det kopplats el till sylen. Jag har räknat ut att jag varit smärtfri sammanlagt 8 veckor och 4 dagar på drygt 1 år. Jag har konstant ont i huvudet med flera anfall per dag, att beskriva för nån som inte har haft denna djävulska värk är döfött. Jag vaknar av att det känns som om huvudet ska sprängas men har även anfall dagtid, oftast på förmidagen samt sen kväll. Har provat imigran spray och imigran tabletter samt isotopin utan verkan. Vet att det finns fler mediciner att prova men är inte så sugen på att prova då jag vet vad biverkningarna blir samt att risken för att bli beroende är överhängande. Jag har levt på treo och nässpray under ett antal år men eftersom jag väntar på en gastric bypass får jag inte äta nåt med acetylsalicylsyra pga blödningsrisken så står jag nu utan och jag vette fan hur jag ska klara det men måste. Jag kan inte heller se vad som är utlösande faktorn till anfallen. Jag vet att värken är ofarlig men att ha så ont att man känner att nu jävlar kör jag huvudet genom väggen är inte så kul, all denna smärta gör att man orkar mindre och mindre, visst jag jobbar men fortsätter det såhär vet jag inte hur länge jag orkar. Jag önskar inte ens min värsta fiende denna djävulska smärta, för ingen å då menar jag ingen ska behöva ha såhär ont. Blev tipsad på apoteket att prova koffazon och visst hjälpte dom första gångerna men nu är dom verkninslösa och jag står åter utan hjälp. Jag är så less på att ha ont och att ständigt ha huvudvärk mellan anfallen är inget liv. Eller jo det är det ju men det känns pissigt värre, jag hoppas dom en dag väldigt snart kommer på ett sätt att lindra denna skit eller ännu hellre bota den för gott. Jag vet 9 gånger av 10 nån minut innan jag får ett anfall att det är på väg pga att jag blir toktäppt i högra näsborren och vet då att nu kommer ett anfall. När jag haft många täta anfall kan jag få migrän efteråt och då är jag helt slut. Nej nu har jag gällt klart för denna gång. Håll tummarna att jag slipper så många anfall nu för jag är ärligt helt slut, visst det syns nog kanske inte utåt men ni skulle bara veta.

Av Jess - 16 mars 2014 22:19

Så var helgen slut för många men min börjar på fredag så jag tycker inte ett dugg synd om dom som haft ledigt   

Helgen för mig har mest varit trötthet och skallebang men det är som vanligt helt enkelt. Varit in till Nanna fredag,lördag och nu ikväll innan jag åkte till jobbet. Sippan och Viktor (jourhemskatterna som bor hos Nanna) blir mer och mer gosiga, nu ikväll kom Sippan fram och ströks sig mot min hand och jag fick kela lite med henne. Idag köpte jag ett par jeans för första gången på många år, gissa om jag har noll koll på storlekar. Köpte ett par som jag tyckte var i tajtaste laget men nu efter några timmar inser jag att dom faktikst är lite stora. Jaja dom sitter kvar iaf vilket inte dom gamla jag hade igår gjorde, dom åkte ner helt om jag inte hade skärp på mig och skärp kan jag inte ha när jag jobbar eftersom jag jobbar med överkroppen för att mina handleder inte klarar det annars. Har pluggat en hel del teori och så blir det även inatt, sen blir det en paus tills på tisdag eftersom jag är ledig i morgon natt och lämnar datorn kvar på jobbet. Orkar inte släpa den fram och tillbaka varje arbetspass så jag tar med den på fredagen när jag kliver på och tar hem den fredagen därpå när jag kliver av min arbetsvecka. nej har ordtorka så jag ger mig för denna gång. Ha en trevlig kväll och sov gott ni som ska sova.

Av Jess - 14 mars 2014 10:03

Igår så var jag inoch mötte upp Nanna samt en från personalen då Nanna hade ett möte. Allt gick kanon och hädan efter så behöver jag inte vara med på dom mötena mer. Nanna hade gått från sig till stan och tillbaka , tycker hon är duktig med tanke på sin socialafobi. Senare på kvällen (mycket senare) så var det dags för min första övningskörning.

 

Läskigt och väldigt ovant, men jag ,bilen samt maken var hela när vi kom hem. Det blev mest stop och start och som dom flesta nybörjare så är jag inte riktigt kompis med dragläget men det kommer. Sen hade jag grymma problem att hitta en bra körställning och måste jobba på det kan jag säga. Men men jag har börjat iaf även om det kanske inte var den bästa kombon att börja i mörker samt vara en aning trött, men som sagt både vi och bilen var oskadda   . Nu träna lite teori sen försöka sova nån timme för på eftermiddan kommer Nanna hem och det blir tacos samt att ikväll går jag på min arbetsvecka. Ha en bra dag och en varning till er därute att kommer det en skuttande bil nånstans i mörkret är det bara jag så akta er   

Av Jess - 12 mars 2014 19:13

Idag har jag varit hos Nanna några timmar. Vi hade möte med ssk sedan gick vi utoch promenerade rnt lite för att lära oss hitta. Varmt och skönt var det, Nanna handlade lite innan vi återvände hem till henne. Nanna verkar glad och hon är mer utåtriktad nu och det värmen så mycket inom mig. I morgon ska jag träffa Nanna samt en i personalen då Nanna ska få hjälp av en handläggare att göraen aktivitetsansökan, så vi möts på stan.

Ninna var här när jag kom hem så jag frågade om hon ville ha hemmagjort potatismos och lax, å det ville hon ju.

Diddi är inte riktigt på humör för läxor men det går ändå men lite lirkande och så :) Idag flyttade Susann in i rummet P har målat och P flyttade in våran säng i Susanns gamla rum. Ninna fick Susanns sängram hemkörd så nu har vi bytt lite möbler mm också. Ojoj, undra om jag kommer kunna sova inatt nu när vi helt plötsligt inte sover i vardagsrummet längre ;) ja jag har lite svårt för vissa förändringar men man kan lära sig :) Nej nu plugga lite teori sen titta på senaste avsnittet av  the orginals. Ha en bra kvaäll gott folk

Av Jess - 11 mars 2014 20:01

Nu så är jag helt slut i huvudet. Suttit och pluggat teori så det knakar men är en aningens stolt över mig själv för av 3 tester är jag godkänd på alla, hade tre fel som mest, på sista hade jag bara 1 fel på 70 frågor.

 

Så förhoppningsvis kommer teorin sitta när det är dags. Ska ta tag i körandet också så det kan bli nåt körkort :)

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards