Alla inlägg den 16 april 2013

Av Jess - 16 april 2013 09:00

Ja nu är det vår verkligen, inte bara i luften utan inom oss börjar vi vakna till också. Av nån anledning får många vårdepp och svår ångest. Jag har min pollenallergi och Lilltrollet får ångest. Ångest är inget man leker med och den är fruktansvärt jobbig. Den som inte haft ÅNGEST ( det finns lindriga och ännu lindrigare varianter) vet inte hur ont det gör. Hur ska man kunna förklara hur ångest känns? Tja för mig ( å jag har inte haft ångest på 2 år men haft en attack som hållt i flera dagar men är påväg bort) så känns det som att allt jag gör är fel, jag är livrädd (för vad vet jag inte utan är bara tokrädd) jag känner mig totalt värdelös och det gör jävligt ONT innuti. Sen skammen man kan få iomed allt man känner den är otroligt svår. Så om ni möter nån med ångest säg inte jag vet hur det känns utan fråga bara hur det är och låt svaret bara vara. Sen att finnas där utan att ta plats. Låter kanske hel knäppt men för mig och för Lilltrollet är det bästa närhet utan att kvävas. Likt ett litet barn som vill sitta i famnen hos nån av föräldrarna för att få trygghet, inte prata bara vara. Många skadar sig fysiskt när dom får ångest, jag har också gjort så. Varför jag gjorde det var för att det för stunden gjorde ondare än smärtan som fanss inombords. Banna inte nån som har ett självskadebeteende utan acceptera det ( vet att det är svårt) visa att du bryr dig genom att be personen visa så du kan se om det behövs vård, låt allt vara sedan. När personen ifråga vill prata lyssna men DÖM INTE, utan försök förstå. Man kan med männsklig kontakt och förståelse bota/lindra mer än medcin många gånger. Alla kan hamna i kris utan att vara sjuk, det är kroppens sätt att visa att det är förmycket. Sen att våga vara öppen med det som är svårt är nåt som borde vara självklart men samhället är tyvär rädd för allt som inte är inom "normen" om vi kunde acceptera varann för den vi är och finnas när det behövs skulle vi må så mycke bättre. Nej nog om detta ( vill du/ni fråga nåt så gör det, bättre fråga än att anta. Om ni inte vill att jag lägger ut det ni skriver så skriv det så stannar det mellan oss)

Kolla in denna artikel :

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5424670-for-mans-loof-ar-adhd-inget-hinder?fb_action_ids=10200939682444980&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map=%5B114847868684170%5D&action_type_map=%5B%22og.recommends%22%5D&action_ref_map=%5B%5D

Han har räddat vår familj flera gånger. Han är värd mer än guld


 Gårdagens middags recept lägger jag ut så ni får lite tips....


Antal portioner: 8

Köttfärslimpa1dlhavregryn, alt ströbröd 2stägg 3dlgräddfil 1kgnötfärs 1 påse löksoppa på pulver (40 g) 0.5tsksvartpeppar olivolja 140gbaconskivor Potatis800gpotatis, i halvor flingsalt svartpeppar rosmarinkvistar olivolja


Gör så här

                            1.                                 Värm ugnen till 200 grader.

                            2.                                 Blanda havregryn, ägg, gräddfil, färs, pulver och svartpeppar.

                            3.                                 Smörj en rymlig långpanna eller ugnsform med olivolja, lägg i färsen och forma den till en limpa.

                            4.                                 Täck limpan med baconskivor.

                            5.                                 Lägg potatis runt limpan, salta, peppra, lägg på rosmarinkvistar och ringla över olivolja.

                            6.                                 Grädda mitt i ugnen cirka 40 minuter


Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards