Alla inlägg den 17 november 2015

Av Jess - 17 november 2015 21:16

Men herre jisse , hur tänker folk? Tänker de överhuvudtaget? Ja, jag har frågor som inte får svar men jag svartmålar inte andra för det. Tror ni på fullaste allvar att de som kommer som flyktingar vill vara på flykt? Tror ni de vill vara en belastning? Det är synd att andra drabbas pga att politiker inte tänker och agerar bättre men det ger INGEN rätt att bete sig som galningar för det. Vi vuxna ska vara förebilder för våra barn och det är vår uppgift att fostra och lära våra barn vad som är rätt och fel. Men nu kommer väldigt många pga okunskap att lära och projektera felaktigt beteende och detta i sin tur leder till främlingsfientlighet. Varför går man inte ihop och försöker lösa detta tillsammans för bästa resultat? Nej, det ska gapas och skrikas, jag förstår att det känns oroligt med att det kommer människor som är traumatiserade som kommer vara i anslutning till skola och dagis. Jag förstår också rädslan för olika sjukdomar mm , det finns väldigt bra och informativ kunskap att inhämta , framförallt använda sunt förnuft, vilket verkar vara totalt bortblåst. Tänk er in i situationen som dessa människor befinner sig i, skulle ni vilja bli behandlade så som ni nu behandlar dem? Jag kan inte få ihop denna kappvändar mentalitet som tydligen finns här, jag blev faktiskt rädd för dessa som betedde sig som ärkenötter. Jag trodde inte att det var så illa ställt vad det gäller människovärdet bland oss. Sen att komma med irrelevanta frågor som hur mycket dessa stackare får att röra sig med gällande pengar, det visade sig bland oerhört många att dem har noll koll på hur mycket pengar de får. Jag kommer göra vad jag kan för dessa som kommer hit, det ända jag känner oror för är personerna som var på detta möte, det är dessa som kan ställa till det inte flyktingarna. Sen så behövs det givetvis kompetent personal som arbetar med flyktingarna med även måste det finnas kompetent personal som eleverna och de vuxna på skolan kan få råd och hjälp av när det blir såhär. Alla behöver hjälpas åt för att kunna göra detta till något bra och positivt, för det går att göra detta till något bra. Sen det jag tyckte var fånigt var att man ifrågasatte gymnastiken, enkelt var ute på lektionerna, det finns massor med idrott som kan utövas utomhus ingen har dött av friskluft. Idag vet knappt våra barn vad utelek och uteaktiviteter är.  Varför kan vi inte bara samarbeta och kommunicera för att få en lösning på detta?

Av Jess - 17 november 2015 07:57

God morgon

Så har jag gjort min första dag på LIAn. Det är ett trevligt litet boende med trevliga brukare och trevkig personal. Det är spännande att observera både brukarna och personalen, normalt sett så har jag ju varit vikarie och i bästa fall så har man gått intro men detta är lite annorlunda. Dock är det svårt att stå tillbaka då jag är en sån som vill jobba och göra rätt för mig. Sen är det ju inget nytt vare sig när det gäller arbetsuppgifter eller att arbeta med människor. Jag åker buss till och från min LIA plats och det tar sin tid, sen så är det en bra bit att gå men det gör inget för jag trivs som bara den redan. Jag och min handledare satt och gjorde ett schema som jag ska gå på, jag kommer vissa pass gå med en annan tjej då min handledare även är på ett annat ställe. 

 

Alltså varför är folk så fruktansvärt småsinta och TRÅNGSYNTA? Ja vi tar emot väldigt många flyktingar nu och ja kanske mer än vad vi kan klara av. Politikerna bara agerar utan att tänka, det leder till att befolkningen reagerar vilket är helt sunt MEN hur de reagerar är INTE sunt. Innan man placerar flyktingar bör man se över vart och vilka lokaler som är tomma, för det finns en himla massa som bara står och förfaller. Sen är det så att befolkningen kanske skulle hjälpa till lite, tex att iordningställa dessa lokaler så att flyktingarna har någonstans att vara. Sen allt detta om att det är farligt och att det brinner på flyktingförläggningar, har ni funderat på varför? Vissa bränder tycks komma innefrån men då kanske man ska ta reda på varför, inte som många anta att det är flyktingarna som startar dessa för att visa missnöje. Ett av de största problemen med kaoset är KOMMUNIKATION så att alla FÖRSTÅR.  Om man inte förstår språket hur i hela fridens liljor ska man då förstå spelreglerna? Om vi tillsammans hjälpte till att försöka se till att dessa människor som kommer känner sig trygga och att vi hjälper dem att förstå vilka spelregler vi har så blir det inte kaos.Sen detta förbenade gnat om att vi blir utan jobb, detta SKAPAR jobb men folket som går arbetslösa ( nu pratar jag om dem som har förmåga att klara av att arbeta) vill inte ha vad många kallar smutsjobb, vad är det för dumheter? Ta vad du får och gör rätt för dig, det är ganska enkelt eller hur!?! Avsätt lite tid och förståelse så blir detta bra, var en medmänniska ingen förbenad gnällspik som bara ska ha. Visst våra politiker bäddar för detta kaos då de i mångt och mycket förbi ser sitt eget folk för tro mig jag vet att det är så, men det ger oss inte rätt att bete oss som dårar för det. Visa politikerna i stället hur man gör och hur man kan lösa saker utan att det blir katastrof, för det går lättare än ni tror. Samarbete och kommunikation kommer man långt med. Och till er som nu bara ser dit näsan räcker, jag lider med er och er okunskap och illvilja, måtte ni någon gång se klart. Det finns nämligen två sidor på ett mynt inte bara ett.

Jag är inte felfri och jag har inte den absoluta sanningen, det har INGEN men jag är en medmänniska det bör du också vara! Detta är mina tankar vilket betyder att det inte behöver vara dina.

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards