Alla inlägg under oktober 2013

Av Jess - 17 oktober 2013 22:00

Vilken dag, sovit uruselt pga huvudvärk, tur det är sista natten nu på en vecka. Har pratat med min läkare idag och jag ska dit nästa vecka för medicin prat. Han pratade om att sätta in en cortisonkur för att få ner inflammationen, men även prata om vad jag ska kunna ta när jag får attackerna så jag slipper äta treo. Tydligen så får många samma problem av medicinen jag fick utskrivet igår och jag ska inte äta den mer då den gör mer "skada" än nytta. Sen så vet jag att i många fall inte finns nån bra hjälp mot detta utan man får leva med det och göra det bästa av det helt enkelt. Det stora problemet är omgivningen och förståelsen. Jag har också fått veta att det är ganska vanligt att det ökar med attacker i den åldern jag är i vilket inte var så uppmuntrande men vad göra. Han tyckte även att jag skulle sluta plugga eller ta tjänstledigt eftersom stress ökar attackerna i mängd. Hmm nej jag vill inte jag vill plugga och jobba. So far har det gåt hyffsat ju. Allt visar sig vad det lider. I morgon så ska jag följa med Nanna till escape på kvällen några timmar så hon får känna sig för lite att vara där men sen så ska jag slappa och på lördag kl 8:30 ska jag vara i skolan för att göra prov, kul va .... NOT men men. Ha en god natt och sov lite åt mig med.

Av Jess - 16 oktober 2013 22:34

Som jag skrev igår så skulle jag kontakta min hc idag och det gjorde jag. Fick göra lite tester och lämna blod. Efter det att läkaren undersökt mig så ringde han och konsulterade en annan läkare på neurologen tror jag det var. Dom var rörande överens om att jag förmodligen har kronisk hortons. Inte kul men nu vet jag att jag inte är galen och att jag dessutom inte tar förmycket treo (allt är relativt helt klart) utan treo skulle jag förmodligen springa med skallen rakt in i väggen eller nå ännu värre. Fick sumatriptan utskrivet och får ta 3 per dygn men med minst 2 timmars mellanrum. En nackdel med dom är att jag spyr som en tok efter ca 30 minuter men hittils har jag haft lite längre mellan attackerna. Tandläkarbedövningen jag upplevde i halva ansiktet (den sida jag har ont) trodde dom berodde på att jag haft så täta attacker dom senaste dagarna men jag skulle ha lite koll så det inte blev mer. Jag önskar inte ens min värsta fiende denna helvetiska huvudvärk.  När jag fick min blodtrycks medicin så blev jag av med huvudvärken efter ca 3 veckor och var mer eller mindre helt huvudvärksfri i närmare 4 veckor vilket gjorde att jag trodde att jag äntligen var av med huvudvärken. Under detta år har jag varit huvudvärksfri i sammanlagt 8 veckor vilket inte är mycke, men dom veckorna har varit guld värda. Jag tror ingen kan förstå hur hemskt det är med denna huvudvärk, jo dom som har hortons förstår men om man inte upplevt den så vet man inte. Vilket som så vet jag  i alla fall och nu går vi framåt igen..

Av Jess - 15 oktober 2013 22:49

Dagarna rusar förbi och jag får inte riktigt ihop det men gör så gott jag kan. Idag har jag och Nanna varit på möte på escape. Det verkar vara nåt för Nanna, vi ska tillbaka på fredag kl 18 igen. Sen så är det nå knas med mitt blodtryck igen. Trots medicin så har jag nu högt undertryck igen vilket mitt huvud märker av. Idag började jag få som tandläkarbedövning i halva ansiktet, känns konstigt och jag känner mig konstig. Svårt att förklara, men ska ringa min hc i morgon när jag kliver av mitt skift så får vi se vad dom säger. Förmodligen beror mitt mående på mit höga blodtryck. Jaja det är som det är helt enkelt. Det händer en hel del nu med hab och unga in. Både Lilltrollet och Nanna har att göra vilket leder till att jag får en del att göra med. Skönt att det rör på sig iaf. Nej nu plugga lite en stund. Ha en bra kväll alla

Av Jess - 10 oktober 2013 08:15

Ja jag tycker tiden går lite väl fort ibland. I morgon fyller Nanna 18 år och det känns som hon inte borde vara mer än kanske 7 - 8 år. Nu har jag alltså 3 vuxna barn och en snorunge på 13 *S* Idag har Nanna städat sitt rum (å nej hon vaknade inte tidigt utan hon har inte lagt sig än) och duschat mm så nu är hon klar med det. Hon kommer straxt lägga sig igen men det gör inget för hon har gjort det hon ska. När P slutat jobba ska vi åka och handla lite inför i morgon. Nu håller vi tummar och tår för att alt går som det ska. Hoppas på at hon får en lägenhet i serviceboende snart och att hon får en sysselsättning så att hon kan få en inkomst. Mammas lilla kicka blir stor...

Av Jess - 8 oktober 2013 06:23

  God morgon. Idag är det tidig uppstigning då Lilltrollet inte duschade igår så då fick hon vackert kliva upp tidig och göra det innan hon skall till skolan.

Har funderat lite på om människor blir dummare ( mindre förstående) eller har människan slutat att vara just människa? Många anser ju att det är så många barn (även vuxna) som får diagnoser hit och dit. Jag säger som så att det stämmer inte, det hela handlar om hur samhället utvecklas och vi med det. Tex, när jag var liten och var ute med kompisar, gjorde vi nåt vi inte borde och nån av grannarna såg det så fick man veta att man gjorde fel. Var man dum mot nån fick man vackert be om ursäkt. I skolan var det inte lekstuga på lektionerna utan man skulle sitta på sin plats och göra det man var ombedd att göra. Lärarledda lektioner mm. Hade man svårt att hänga med eller hade svårt med att koncentrera sig så fick man gå till hjälpläraren nån lektion i veckan. Det var helt enkelt mer regler förr och folk var inte rädda för att säga till andras barn. Och nu tänker nog en del av er hur fabian kan det har varit bättre? Jo för har man tex nån diagnos som gör att man har svårt med nya saker och nya omgivningar så var förr bättre än nu. Nu klarar inte heller många icke diagnosare av att hänga med i samhället. Lika många idag har diagnoser som på 70 -80 talet, varför det syns mer nu är för att allt sunt förnuft försvinner. Som vuxen ska man leda barnen mot vuxen livet och lära dom det dom behöver. I dag jobbar man mer än nånsin ( jo jag vet att allt blivit dyrare mm och att man måste ha mat) barnen går tex på dagis från halv sju på morron till 17 på eftermiddagarna. I skolan får barnen för många val, ju färre val ju lättare kan dom lära. Många skyller på skolan och förskolan att barnen blir som dom blir men det är inte deras fel. Du som förälder ska lära dina barn vad som är rätt och fel och visst det är jobbigt i olika åldrar tro mig jag vet jag har 4 döttrar och alla med olika personligheter. Mina barn har fått skämmas för att dom gjort fel, tex en gång var en av döttrarna ovän med en kompis som slutade med bråk. Jag tog då min dotter med till denna kompis och hon fick vackert be om ursäkt i dörren. Barn måste ha regler och samma regler inte hoppa runt bara för att idag orkar jag inte vara hård för jag är för trött. Nej man ska vara konsekvent. Alla mår bra av att vara konsekvent, visst finns det dom som inte klarar det ändå men det blir lättare även för dom att se hur det bör vara inte ett enda stort förbenade kaos. Nä inför striktare regler och du som förälder sätt gränser och HÅLL dom. Orsak och verkan! Sen måste föräldrar lära sig säga nej! Många gånger när man går i affärn kan man hör barn som tjuter för dom vill ha det eller det, ge inte efter utan gör som barnet gör jag lovar det fungerar! been there done that och ja ni kan ju alltid fråga mina barn vad som hände om man tjatade eller började skrika när man vaar och handlade*flinar* Mina barn är inte perfekta men jag har/lär dom vad som är rätt och fel och viker inte från det. Så mer regeler och det gäller även att vi vuxna har regler och FÖLJER dom om det ska fungera.

Oj detta blev långt men men det är frivilligt att läsa .. Ha en bra dag idag och var rädd om er.

Av Jess - 7 oktober 2013 17:09

Idag har jag varit kreativ hemma, golven har fått sig en dammsugning och avtorkning, har tvättat och kört diskmaskinen. Har trillat köttbullar som vi skall ha till middag. Ringt kirurgen angående tid för en bedömmning om en gastric bypass och fick svaret att det är många som vill ha en sån operation. Ja jo jag vet svarade jag men det stod i remissen att jag skulle få en tid inom 56 dagar och i morgon är det 56 dagar sedan. Hon frågade då om jag kunde tänka mig att åka till ett annat sjukhus och det är inga problem. Sen skulle jag ju plugga idag och så blev det inte men får jobba ikapp ikväll och i morgon kväll.

Nanna sover som vanligt eftersom hon gick och la sig runt 6 i morse. Lilltrollet är pigg och kry, hon har varit i skolan. Susann har varit i skolan och pluggar just nu ( det var vad hon sa iaf). Själv väntar jag på att middagen ska bli klar så det är avklarat. Tja mer spännande än så har inte dagen varit.

 

Va rädd om det du har för du vet aldrig när det försvinner!

Av Jess - 3 oktober 2013 06:56

Ja då har Lilltrollet gjort gastroskopin. Det gick jättebra dock är hon fortfarande öm i halsen men det går över. Dom såg inget konstigt när dom tittade med kamera men dom har tagit provet i magsäcken, övre och nedre magmun och i tarmen och varken läkaren eller vi tror det kommer visa nåt. Är det så så innebär det att hennes gallstenar kommer att tas bort. Det i sig betyder ännu en sövning vilket kan bli jobbigt då hon inte anser att det konstiga i halsen är värt det. Jag tycker dom kunde tagit bort stenarna när dom i februari med ultraljud konstaterade att hon har dessa men men allt för att krångla tydligen.Personalen på avd 19 i hudiksvall var underbara, lyhörda och tog sig tid, sånt är man inte direkt bortskämd med här där vi bor. Nu vet jag att personalen här på sjukhuset är stressade och underbemannade men dom är också så att dom håller sig undad många gånger. Hudiksvalls personal har en del att lära gävles personal tycker jag. Personalen i huddik hade koll på hennes funktionsnedsättningar och utifrån det så bemötte dom henne. DEt är INTE vanligt här, här bara kör dom och skiter i att vara lyhörda.

 

Här är utsikten från rummet vi fick när vi kom kvällen före .


 

 

Dom satte en infart på kvällen vilket var ett smart drag eftersom hon var trött pga kvälls medicinen, givetvis hade dom satt embla .

 

 

Straxt före sövning nyduschad och smått sur för att hon tyckte skrubbmedlet lukta illa ;)

 

1,5 timme efter sövning. Pigg och vill hem nu!!!

 

 

Av Jess - 1 oktober 2013 07:02

  God morgon i stugorna. Inatt blev det inte många timmars sömn, fast det är ju inge ovanligt. Idag så är det ju en del att göra hemma. Dels med Nanna men även resan till huddik. satt och räknade lite på det där med vårdbidraget eftersom jag inte fick ta vab med Lilltrollet inför denna resa till sjukhuset. Konstaterade att skulle jag vara hemma 1 vecka från jobbet så skulle det vara lika mycket som vi får i vb.Nu är det ju så att P måste ta ledigt i morgon för att kunna hämta oss så då förlorar vi 2 dagars inkomst på 1 dag. Så denna månad blir det väldigt kännbart i plånboken och det är ju vad vi behöver då Nanna fyler 18 om tio dagar.  Vb är ju till för oss som jobbar häcken av oss med våra nära och kära som behöver extra hjälp. Det ska vara ett kompliment till att tex gå ner i tid på jobbet. Jag har gått ner till 75%  och dom 25% jag gått ner i tid är nästan vad vi får i vb så med andra ord förlorar vi stort på att ha vb om mot all förmodan Lilltrollet skulle bli sjuk och vara hemma. Man har ju lika mycket i räkningar även om man är hemma med sjukt barn, eller ? Sen så är det faktiskt så att ( i alla fall mina npfare) kostar lite mer än "vanliga" barn då vi inte kan tex köpa kläder med vilket matrial som helst, skor ska vi inte prata om sen resor till möten och annat som rör detar funktionsnedsättningar. Jaja vilket som så ser den krassa verkligheten ut.Nu ska jag hinka i mig kaffe innan jag rivstartar dagen med alla göromål. Va rädd om varandra och kom ihåg livet kan ändras på en handvänning.


Ps fick också veta att många som har vb och vabbar riskerar att få betala tillbaka om dom vabbat felaktigt enligt vb beslutet.

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards