Alla inlägg under januari 2016

Av Jess - 6 januari 2016 08:01

God morgon där ute!

Ja nu är det vinter, snön har kommit och det får gärna komma lite mer. Det är liiite för kallt för mig trots att jag är välklädd när jag går ut. Den som såg mig på min morgonrunda fick nog ett gott skratt men det bjuder jag på, jag såg nog ut som en svart vandrande stoppad korv, frös så jag skakade och mina leder värker än. Jaja, bara att inse att jag behöver finna varmare kläder helt enkelt. Igår blev det inget bloggande för jag hade helt enkelt inte tid. Jag var på komvux med studiegruppen och pluggade, det var ju sk afton igår och skolan stängdes tolv men vi fick sitta kvar snäll som de var. Sen så när jag kom hem och hade rastat hundarna så skulle jag vara duktig och äta ett mellis, fick kanske i mig hälften av det jag brukar sen blev jag så dålig, (dumpade) blev liggandes i två timmar och spydde. Ibland tror jag att min kropp inte fattar att den ska äta, men nu så får jag prova en ny strategi så får vi se vad som händer. 

Måste nog köpa skor åt vovvarna insåg jag nu i morse, dem jag har är inge bra till mina hundar. Båda två blev halt och jag fick massera och försöka värma deras tassar och det är svårt dels för att jag själv inte kan hålla värmen men även om jag hade kunnnat hålla värmen blir det svårt. Så skor lär inköpas för jag orkar inte bära två vovvar om dem blir tok halta.Idag så ska jag väl försöka låta bli att plugga, har dock en hel del hushålls arbeten som ska göras, tur maken är ledig så att han kan hjälpa till. 

Nästa vecka börjar skolorna ( jag har dock redan påbörjat min termin) och så drar alla möten mm igång. 4 möten samt allt det vanliga rivstartar detta år med nästa vecka. Brukar vara intensivt början på terminerna för att sedan lugna ner sig något, det liksom i perioder. 

Nej, nu måste jag ha mer kaffe så jag kanske tinar lite, sen ska jag nöjes läsa lite psykiatri medan tvätten tvättas. Ha en underbar det och var rädd om varandra

Av Jess - 4 januari 2016 12:44

Då var det måndag igen då. Idag har jag gjort färdigt inför morgondagens träff med studiegruppen samt att jag gjort klart examinationen helt. Ska bara läsa igenom den sen ska den lämnas in. Har suttit och tittat runt på nätet efter bra fakta gällande psykisk ohälsa bland unga, det finns en del men förmodligen finns det massa mer än det jag hittat. Har en del matnyttigti form av studiematrial men vill ha mer att läsa. Har du nåt tips så tar jag gärna emot det. Tänkte försöka få ihop något rapport/uppsats liknande för min egen del och vem vet kanske något jag kan ha nytta av i framtida studier. Ser hur den psykiska ohälsan öka kraftigt i alla åldrar tyvärr, men det finns sätt att sätta stopp för det, mycket handlar om att sätta ner foten! Sen tycker jag att det ges mediciner lite för enkelt istället för att gå till botten med det riktiga problemet till individens mående. Ibland ( väldigt ofta) så räcker det med att prata och bli förstådd, sen att få gehör och stöd. Jag är inte motståndare till medicin på nåt sätt men det är lite förmycket medicineringar i onödan, sen är det tyvärr ibland dålig uppföljning av medicinering vilket kan resultera i att en del medicineras i onödan och ibland kan det ge men som inte går att göra något åt. Det behövs fler som kan ha sk samtal där man är lyhörd och respektfull. Att man lyssnar på individen, hur denne upplever sitt mående, ofta räcker det med att individen får hjälp att förstå sitt mående och vad det beror på. Vädligt ofta är det yttre faktorer som leder till psykisk ohälsa, en viss del av psykisk ohälsa kan man ha genom arv men det betyder inte att man behöver bli lidande av ohälsa. Har man en genetisk sårbarhet så triggas den av det samhälle vi lever i och idividen blir mer påverkad än denne skulle behöva bli. Man kan ju undra varför ingen gör något åt det, men det är många som verkligen arbetar för att få till en förändring men tyvärr ser inte höjdarna det verkliga problemen utan utgår ifrån det dem tjänar mest på. Så upplever jag det i alla fall när jag tittar runt omkring i vår värld. Vi måste ta oss en funderare på VARFÖR allt fler människor lider av  psykis ohälsa och varför den ÖKAR så kraftigt. Har det att göra med "utvecklingen" av samhället? Är det för att vi tillåter oss att inte måna om oss själva? Ja, frågorna är många och jag tror att svaret/svaren är ganska enkla. Nej, nu måste jag ha kaffe och sen ta reda på hemmet! Som sagt har ni tips på bra information angående unga och psykisk ohälsa eller psykisk ohälsa överhuvudtaget så dela gärna med dig av din kundkap.

Var rädd om er och ta hand om er!

Av Jess - 3 januari 2016 08:27

God morgon i stugorna!

Sovit som en kratta så dagen blir nog lite seg, men det är bara att göra det bästa av det. I går så var jag och jobbade på stället där jag haft min LIA. Det var kul att träffa de boende samt båda mina handledare, jobbade kvällen med ena av dem. Jag verkligen trivs där på boendet. Synd bara att bussarna går riktigt dåligt på helgerna men vad gör det när man trivs. Idag ska jag göra det sista på min examination sen lämnar jag in den så får vi se om jag måste kompletera den eller hur det blir, jag har gjort vad jag kunnat i alla fall. Sen ska jag ta rensa bland mina papper och skolböcker så jag hittar nåt   Just nu är det en enda röra bara och jag får slita mitt hår för att hitta det jag ska, om jag nu hittar det jag söker vill säga. Nä skärpning är ett måste. Sen blir det läsa igenom och skriva lite. Ska till Säter igen den 17 jan för några dagar, det blir lite annorlunda denna gång då vandrarhemmet är omgjort till flyktingförläggning tydligen men de har nå enstaka sovplats att boka för de som går i skolan. Så denna gång blir vi tre i en sk lägenhet. Får se hur bra man kommer att sova då jag är lättväkt som bara den, får väl sova med musik i öronen helt enkelt. Att börja plugga ionom psykiatrin är bland det bästa jag gjort, det är spännande och ger mig väldigt mycket, dels för att jag får mer kunskap men även för att jag kan förstå människor med psykisk ohälsa samt att jag lär mig olika vägar och tillvägagångssätt att hjälpa andra. Nej, nu måste tant sätta igång så något blir gjort. Ha en bra dag och var rädd om varandra.

Av Jess - 1 januari 2016 18:51

Starta om och gå framåt. För min del så blir det att fortsätta på det jag påbörjat, ta bort bland annat Facebook + dess chatt från mobilen (redan gjort) sen ta bort wordfeud från mobilen men kommer att ha det kvar på min Windows 10 platta, under våren göra om mitt abonnemang till kontantkort, hitta en mobil med knappar och lucka, ta bort Internet från mobilen, plugga mer, fortsätta träna, äta bra och vara mer hälsosam, påbörja att sy egna kläder, lära mig sticka och naturligtvis umgås mer med min familj och med våra fyrfotingar. Maken tycker att jag är en bakåtsträvande person, ja kanske det men jag ser vad denna teknik gör med människor. Jag menar inte att man ska sluta använda Internet men människor är flock djur och behöver vara social och arbeta med kroppen. Allt fler lider av psykisk ohälsa och det är en följd av den utveckling som rusar fram i vårt samhälle. Det beror inte bara på teknikens framfart utan det finns fler faktorer till varför psykisk ohälsa ökar, dessutom ökar den farligt snabbt. Jag har själv varit styrd av det digitala i sociala sammanhang och förlorat det sociala i det verkliga livet, men det får jag jobba på när jag avslutat mina studier. Visst finns det fler faktorer som bidragit till att det sociala livet blivit som det blivit, missförstånd och okunskap bland annat. Jag är så glad att jag har det starka band jag har till min make och till mina barn. Vi finns där för varandra oavsett vad som händer. Jag har funnit personer som betyder mycket för mig även om det är långt mellan oss. Att ha detta som mål att sträva efter känns bra tycker jag. Sen återstår det att se om nygamla umgänge återkommer, vilket jag hoppas på men vems vet, nya bekantskaper kommer att knytas. Livet går framåt, man ska inte grubbla förmycket det gör bara att man mår dåligt. Se framåt och skapa sin egen väg är nyttigt och utvecklande. För mig känns det som att jag är på väg åt rätt håll, jag ser massor med möjligheter och strävar efter det. Tja, lite om hur jag tycker och ser min väg för detta kommande år. Hur ser ditt kommande år ut?

Av Jess - 1 januari 2016 11:15

Så var det nytt år då, undra vad detta år kommer att ha med sig. Säkert var det några som avgav nyårslöften så även jag. Mitt enda var att leva fullt ut och vara den jag är. Att våga vara jag helt enkelt oavsett vad andra tycker, förvisso har jag inte dolt något bara inte levt fullt ut, men nu blir det ändring på det.  Hur spenderades gårdagen då? Tja, det ända som var annorlunda var väl att jag stod i köket längre än vanligt förutom det så var det ingen annorlunda dag mot vad det brukar vara. Vid tolvslaget så sov vovvarna och katterna, de var helt oberörda av raketerna mm vilket jag tyckte var skönt.  Gick och lade mig vid 1 och var uppe med tuppen klockan 7. Har hunnit varit till mamma och pappa på kaffe, blev lite längre att gå då dem bor hos min ena bror nu när dem är i Thailand. Har hunnit ett styrkepass här hemma också. De övriga här hemma sover än som vanligt. Idag blir det Ivanhoe och då är tvn min och jag vill INTE bli störd, det är en tradition jag älskar och håller fast vid. Jag hoppas att alla får en underbar start på detta år och att det fortsätter bra. Ha en bra dag gott folk.

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards