Direktlänk till inlägg 25 februari 2015

Psykisk ohälsa!

Av Jess - 25 februari 2015 04:16

God morgon eller god natt vilket som, för mig är det tyvärr morgon dock!


Alltså jag förstår mig inte på en del människor, varför måste man vända kappan efter vinden? Varför inte vara sig själv och varför visa utåt nåt som inte stämmer? Nu vet jag att det finns många som har svårigheter eller psykis ohälsa men det inte dem jag menar utan helt "vanliga" Svenssons som ska verka så präktiga och så. Stressar med att leva så likt andra som dom bara kan, till vilken nytta?  Sen just det där med att vända kappan efter vinden kan driva mig till vansinne i bland. För några år sedan fick jag höra att det inte fanns nåt som hette utbränd utan det var så att man var lat. Den jag fick höra detta av har svängt i sin åsikt, varför? Jo för denne insåg att det visst finns nåt som heter utbränd. Jag kan ju säga att jag vet av erfarenhet vad det är att vara utbränd! Från den dagen jag smällde in i väggen totalt till den dagen jag åter igen kunde börja arbeta tog det 9 månader men allt som allt tog det ca 3 år att helt bli återställd, det är inget jag önskar min värsta fiende! Jag fick jobba som bara den med att återhämta mig, det var inte lätt men jag klarade det även om jag stundvis kändeatt nu orkar jag inte mer, jag är en för stor belastning. Men med bra psykolog och en underbar familj/släkt så tog jag mig tillbaka till livet. Sen att jag inte är som "alla" andra det njuder jag på, för jag vågar vara mig själv och det är jag stolt över, ja jag vet att det anses vara fult att skryta men det är en viss skillnad på skryt och på att visa att man tycker man gör nåt bra!  Sen nåt som stör mig är att folk är så rädd för det som är "annorlunda". Tex om man sitter på bussen och det kommer någon med ett psykiskt funktionsnedsättning så drar folk sig åt sidan som om det vore pest. Varför gör man så? Vad säger att du inte är "annorlunda"? Älskar när nån spontant oavett "annorlunda" eller "normal" börjar prata eller bara hälsar. Det är dags att vi lär oss acceptera att ALLA är OLIKA och hur tråkigt skulle det inte vara om alla var som tex mig? Nej nu får vi människor vakna och lära oss att se varandra som jämnlika och om någon behöver lite stöd eller uppmuntrar ge det! Det räcker ofta med ett vänligt ord, en kram eller ett leende!  I min familj så är vi en lustig samling individer, 2 med multidiagnoser inom NPF, men kan med all sökerhet säga att ALLA i familjen har nåt psykisk diagnosliknande. 5 av 6 har med all sannolikhet ADHD och vet ni vi är inte annorludna för det, vi har bara starkare känslor än "vanliga" , Visst är det så att allt fler får diagnoser mm idag, varför? Jo det är pga att idag är det fult att visa respekt och ödmjuhet genom att guida eller hjälpa! Det var bättre förr faktiskt, då förväntade sig tex föräldrar att om ens barn gjorde fel så blev det tillrättavisat, idag mumlas det bara om att ungen är ouppfostrad och förmodligen ett diagnosbarn. Om vi inte tar tag i detta problem så går snart samhället under, våga visa medmännsklighet förbövelen!  Om vi hjälps åt att visa acceptans, ödmjukhet,respekt och våga ge lite vägvisning så kommer vi på sikt minska den psykiska ohälsan som tyvärr ökar pga okunskap och icke acceptans. Så lite kan göra så OTROLIGT mycket för den enskilde och dessutom skulle självmorden och självskadebeteende minska drastiskt. Psykis ohälsa kan drabba VEM SOM HELST NÄR  SOM HELST!!!! Tänk på det och om man drabbas ska man INTE behöva skämmas!!!!!

Oj, det blidde lite långt idag, beror nog på att jag känner mig smått less på mänsklingheten, men efter lite kaffe och så är jag på banan igen.

Vill att ni som läser tar er en funderare på vad ni anser om psykisk ohälsa och lämna gärna en kommentar om precis vad som helst! Tack på förhand! 

 
 
Bella

Bella

25 februari 2015 09:28

Hejsan !!!. Hur mår du ??. Jag är oxå annorlunda person med Psykiska problem som jag kämpar med varje dag i vått och torrt det är jobbigt !!!. / Mvh Isabelle /

http://www.-----l-s-a-b-e-l-l-e-----.bloggagratis.se

Jess

25 februari 2015 16:59

Hejsan!
Jag mår bra. Hur är det med dig?
Ja det är tyvärr en jobbig kamp att lida av psykisk ohälsa.

Mvh Jess

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jess - 6 juni 2016 10:02

Ja, så blir det. Jag lägger ner bloggen, varken orkar eller har tid med den. Eller rättare sagt jag har tröttnat, vem vet kanske jag skaffar/skaffat en annan. Jag hoppas ni alla som följt mig får ett bra fortsatt liv. Tack för mig    ...

Av Jess - 24 maj 2016 07:16

God morgon där ute! Idag blir en heldag i skolan med studiegruppen. Igår var jag på info/utbildning för vikarier inom Gävle omvårdnad. En del bra och matnyttigt men även en del helt onödigt.  Har suttit och retat upp mig på en del människor fast ...

Av Jess - 22 maj 2016 11:35

  Igår var jag och jobbade kort tur på mitt absoluta favorit ställe. Stortrivs där med både de boende och med otroligt trevliga kollegor. Önskade att jag fick mer tid där, det kanske blir så det visar sig.   Jag har haft svårt för att sitta vid...

Av Jess - 18 maj 2016 10:32

God förmiddag. Idag är jag smått frustrerad vilket gör att mitt inlägg inte hänger ihop som det bör skulle jag tro. Men eftersom detta är min blogg så får ni ta det helt enkelt. Psykiatrin idag är i mina ögon under all kritik. Dock är det inte pers...

Av Jess - 11 maj 2016 11:28

Dagarna går och skolan är snart inne på sista kursen före sommaren. På jobbfronten är det helt ok, lite val hit och dit med mera men det löser sig. Sen så har jag helt tappat träningen på det sätt jag ville ha så idag har jag dels pluggat men även pl...

Presentation


Jag är en mamma till 4 döttrar. Jag är gift med min livs kärlek. Jag älskar djur och brinner för allt inom psykiatri. Jag tycker om att träna och att äta sunt. April 2014 gjorde jag en GBP som förändrade mitt liv, eller rättare sagt räddade mitt liv.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards